Namn: Lösen:

Att dyka med barn...!

(Läst 1244 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Jag skulle vilja slå ett slag för en fråga som berör ofta när jag är ute och dyker. Jag har valt att dyka med mitt barn. Jag är ingen dykare som har flera 1000 dyk i loggen men jag började 1989 så några dyk finns i ryggsäcken. Min son började dyka redan när han var 8 och gick då igenom Bubbelmaker, Scuba Diver och JR Openwater när han blev 10 år. Idag har han 11 år och har loggat +50 dyk i havet och är den buddy jag väljer om jag behöver välja en. Att se ett barn utveckla intresset för undervattensvärlden är helt underbart och att som förälder lära sig att kommunicera med ögon, kroppsspråk och handsignaler har givit vår relation ett lugn och en trygghet. Man kan ju faktiskt inte tjata under vattnet som min son ofta påpekar. Jag låter han dyka och jag själv följer efter, istället för att dyka runt och visa vad man kan titta på. Det ger mig en ny uppskattning på saker jag normalt dyker förbi för att komma till mitt mål. Jag har fått titta på många små undervattens individer som jag nästan glömt att de fanns. Det som varit härligast att se är att se min son få en egen identitet som dykare, han är inte skapt efter normen att vara fotbollskille som så många andra kompisar är. Intresset för dykningen bygger upp intresset för Biologi, Kemi, Fysik och Matematik. Det har skapat en tillfredställande skolgång får jag säga som förälder till denna lilla person. Han har själv fått lära sig att göra en riskanalys och följa de gränser han har kompetens till och det har givit honom självförtroende på att klara av saker. Så om ni har möjligheten att få uppleva detta tillsammans med era barn ta den och jag tror att dyksverige får en uppgång i antalet utövare. Hitta bara en riktigt duktig instruktör som tycker barndykning är en kul utvecklande uppgift det hade jag nämligen turen att göra. Min son ville dela sin hobby med några av sina kamrater så jag fråga på dykcentret om det var möjligt att skapa ett dykkalas till hans 11é födelsedag. Det blev en enorm succé bland barnen. Jag har ett litet filmklipp här.

fungerar ej länken Googla "Dykkalas"

Med vänlig hälsning
Jonny Magnusson

Jonny Magnusson
Jonny Magnusson
2016-12-19 10:05:17
20 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Att dyka med barn...! Jonny Magnusson 2016-12-19 10:05
svara Sv: Att dyka med barn...!Annette Seldén2016-12-19 14:00
svara Sv: Sv: Att dyka med barn...!Ronny Thörn2016-12-19 15:58
svara Sv: Sv: Sv: Att dyka med barn...!Fredrik Hellström2016-12-20 03:05
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Att dyka med barn...!Tobbe Wiktorsson2016-12-20 22:04
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Att dyka med barn...!Paul Stellmach2017-01-17 14:45
svara Sv: Att dyka med barn...!Johan Ström2016-12-20 09:40
svara Sv: Sv: Att dyka med barn...!Magnus Sandberg2016-12-29 09:49
svara Sv: Sv: Sv: Att dyka med barn...!Johan Ström2017-01-17 23:42
svara Sv: Att dyka med barn...!Henrik Ståhl2016-12-20 19:17
svara Sv: Att dyka med barn...!Paul Stellmach2017-01-17 14:48