| |||||||||
|
Lite spinoff så här på söndagen på Björns tråd om att bygga egna dykargrejor från scratch. För många, många år sen fick jag en förfrågan från en bekant som jobbade i den "olivgröna" sektorn, dvs militärt, om jag kunde konstruera en handjagad provtryckningspump som kunde leverera ett tryck på "så många bar så det inte är sant" som han sa. Jag har ju alltid gillat utmaningar så sagt och gjort, jag började fnula på en ide jag haft länge om högtryckshydraulik och gjorde en pump på frihand utan ritningar. "Som vanligt" alltså, ritningar kan man göra efteråt,,,,,om man orkar. Det visade sig att mina teorier jag haft inte var helt åt skogen när jag på första försöket spräckte en hydraulslang för 200 bars arbetstryck utan att anstränga mig. Nästa försök så skulle jag kolla med manometer hur mycket pumpen gav i tryck, och tryck gav den för 600-barsmanometern gick i bitar. Sista försöket då hade jag fått en gammal syrgastub från ett skrotat flygplan och visst gick det att spräcka den, inga problem alls, den såg ut som en fontän när det sa "SMACK". Det visade sig sen att pumpen skulle vara just provtryckningspump som skulle följa med övrig testutrustning till nåt hemligt militärt bygge men jag fick aldrig veta var den skulle vara, eller vem som skulle använda den så jag kanske ska börja tillverka byggsatser så kan ni köpa egna pumpar och trycka flaskorna hemma i badrummet. Några spekulanter?
|
|||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |