Namn: Lösen:

Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.

(Läst 1212 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej,

För ett antal år sedan drog jag och några dykkompisar tillsammans med båtintresserade igång ett projekt som vi kallade för Moälvens vänner.

Då det var svårt att skriva kontrakt kring samägande, köpte jag båten och vi bildade föreningen Moälvens vänner. Hela idén var att kunna göra utflykter till självkostnadspris. Moälvens vänner och den dykklubb jag för tillfället är ansluten till, har gjort många lyckade och trevliga turer.

Dessvärre råkade vi ut för att Moälven sjönk vid kajkanten då en ventil stått öppen samtidigt som isen spräckte en slang. Detta var för drygt 4 år sedan. För tre år sedan skar ett lager i motorn, och för två år sedan renoverade jag den och bytte även backslag. Nu är båten i körbart skick sånär som på en kort bit avgasrör som måste fixas - så har det varit det senaste året, då jag har haft för mycket annat i görningen. Jag har ungefär en timmes resa enkel väg till båten, och det blir rätt tröttsamt att i längden sköta allt själv. Energin tryter.

För ett år sedan gav jag erbjudandet till min dykklubb att fritt få använda båten mot att man engagerade sig i driften. Intresset var stort, men det stannade tyvärr med att man sa att det var en strålande idé, men ingen engagerade sig.

Jag har nu två alternativ. Att sälja båten, eller att försöka engagera ett gäng som är intresserade av att kunna dyka i Stockholms skärgård, med alla vrak som ligger och väntar.

Båten kan ta 8 dykare. Den går i ca 8 knop. Det finns dykstege, sidseende ekolod. Kök och bäddar försvann tyvärr när den sjönk, men det ska inte vara allt för svårt att fixa.

Det finns redan en förening kring båten, men om det finns en annan förening, som vill ta över förvaltningen av båten är jag öppen för förslag och idéer.

Jag har inga ambitioner att tjäna några pengar, utan vill ge chansen till de personer, eller den klubb som drömmer om en egen dykbåt. Enda motkravet är att jag får följa med, och då naturligtvis till självkostnadspris. Åter igen - jag gör detta ideellt.

Båten ligger på Rindö (Stockholm), där den förmodligen inte kommer kunna ligga kvar, då marinan bestämt att boende nära marinan ska ha första tjing på båtplatser.

Det här skulle kanske kunna vara någonting att dra igång inför 2017 års dyksäsong?

Finns det något intresse, eller blir det Blocket nästa?

Marcus Blass

Marcus Blass
Marcus Blass
2017-01-05 13:51:59
11 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade. Marcus Blass 2017-01-05 13:51
svara Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Kim Tholander2017-01-06 20:08
svara Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Johan Ström2017-01-07 00:29
svara Sv: Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Marcus Blass2017-01-07 19:16
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Marcus Blass2017-01-07 19:25
svara Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Johan Ström2017-01-07 23:59
svara Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Marcus Blass2017-01-08 00:21
svara Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Oskar Sander2017-01-10 12:26
svara Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Marcus Blass2017-01-10 15:14
svara Sv: Sv: Sv: Bogserbåt i Stockholm, för den intresserade.Johan Ström2017-01-17 23:44

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: