| |||
|
Först tänkte jag helt ohämmat och fullkomligt aggressivt utgjuta mig över Ville på Åland (Oxygen) för hans fullkomligt hopplösa attityd till sina gäster. Men sen kom jag att tänka på att han är ju inte direkt ensam. En annan som kan få sig en släng är Henrik Svedin som på ungefär samma nonchalanta sätt hanterade mina vänner som skulle dyka med Blackan förra veckan. Fast så kom jag ju på att dessa herrar på intet sätt förtjänar att stoltserar i all sin ensamhet med dumstruten på huvudet. Så lägg till, tja sådär spontant ur närminnet, Halcyon (10 W hidden), Kowaslki (service på batteriercannister som fram till dags dato tagit mer än 12 veckor utan vare sig besked eller ursäkt), Uwatec (i juni dras datorn tillbaka pga. programfel och vi kan få tillbaka den efter 90! dagar, utan någon som helst kompensation eller ursäkt för eländigt skrivna program som kan vara livshotande). Jag skulle kunna göra listan betydligt längre, men väljer istället att komma till sak. Jag har i större delen av mitt liv jobbat inom informationsindustrin/finanssektorn. Jag vet inte hur det är inom andra branscher men misstänker att villkoren är likartade. Som huvudregel gäller att a) Man håller givna löften b) Om man gör fel ber man om ursäkt och man bör kompensera kunden c) Man lovar inte mer än man kan hålla Det finns dock en bransch där detta inte tycks gälla - dykbranschen. Ta en butikssituation, känner Ni igen det här? ” Hej jag undrar, vi skall ut å dyka på fredag och jag behöver serva mina 4 reggar, kan du fixa det till Torsdag” ”Visst serru, inga problem., det fixar vi!” ” Du förstår, om ni inte grejar det så får jag boka av resan till X-land, jag måsta alltså ha reggarna på torsdag”. ”Inga problem, det grejar vi”. Det gjorde de förståss inte. ”Den här torrdräkten, kan ni beställa den till mig?” ”självklart, du har den här nästa måndag, anpassad o klar” Den var givetvis inte klar nästa måndag. Inte måndagen efter heller. Det tog någon månad mer än utlovat. Det jag undrar över är varför det lovas så förbålt mycket. Varför svarar man inte ärligt på när leverans kan ske? Eftersom det inte handlar om enstaka gånger löften sviks på detta sätt bör ju flertalet butiker/leverantörer veta att svikna löften är värre än svikna förhoppningar. Tala om för mig när leverans kan ske. Visst kan det hända att jag blir besviken över lång leveranstid, men jag blir direkt förbannad över blå dunster. Det är betydligt värre. Jag har drällt omkring i de flesta av dykbutikerna i Stockholm sedan 1999. Mönstret är detsamma varhelst jag kommer. Storstilade löften som är både onödiga och ibland skapar ren irritation istället för glädje. Om t ex en produkt från Uwatec skall skeppas till en butik i Stockholm vet jag redan att den inte lämnar Tyskland innan butiken betalt för den. Sådana är Uwatecs charmerande villkor efter förra svenska generalagentens eländiga hantering. Det är därför det inte säljs så många Uwatec-datorer i Sverige längre. Om då butiken lovar mig leverans inom en vecka så vet jag redan att detta löfte inte kommer att hållas med mindre än att någon annan olycklig stackare får vänta dubbelt så länge på sin (=min) dator. Varför lovar man då på detta sätt? Om det till äventyrs beror på okunskap, varför tar man inte reda på fakta innan man svarar störtsäkert? Jag har inte upplevt denna billiga krämarstil inom andra branscher, knappt ens inom samma bransch inom andra sportgrenar. Är dykare speciella i detta avseende? Är vårt högre partialtryck nått som slår sig på hjärnan? De som sysslar med utfärder ställer in utfärderna lite hux flux, live aboard arragörer lovar helium/syrgas men håller tunt väl på plats osv. Inser de inte att svikna löften skadar? Sannolikt gör de det, med de vill så gärna sprida glädje, om än blott för stunden. Jag skulle kunna göra listan lång. Alltför deppigt jättelång. Varför önsketänker säljsidan inom dykbranschen så mycket mer än inom någon annan bransch? Beror det på att dykare är så mycket mer korkade? Beror alla orimliga löften och bortglömda leveransdagar på att dykningen har många frivilliga funktionärer, dvs. massor med ”löshästar”? Är det här ett Stockholmsfenomen? Eller kanske bara ett fenomen som drabbat just mig? Vad är era erfarenheter? Lovar man mer än vad man kan hålla till Er? Behandlas ni väl som kunder hos butiker/utfärdsbåtar/liveaboards/resebolag? Slutligen, det finns undantag i min värld. Ifråga om utfärder lyser Mårten Zetterströms Argusdyk som en sol. Aldrig att det ställs ut löften som inte kan hållas och hos honom gäller ordning och reda i planeringen. Samma sak gäller Taraldssons dykbåt. Inom Dykbutiker i Stockholm sticker Västerorts dykskola och Oceanic tech ut. Har aldrig lovat mig nått som de inte kunnat hålla. Därtill snabba att kompensera om nått går snett. Hos dem är kunden verkligen kund. Men i övrigt är det för bedrövligt. Innan jag nu får en hel bransch på mig vill jag påpeka att upplevelsen är min och syftet med inlägget är att utröna om det är generellt. Jag har inte aktuell erfarenhet av alla dykbutiker, inte ens i Stockholm. Jag har inte genomfört utfärder med alla båtar som är möjliga osv. Men mitt intryck är tämligen entydigt. Undantagen är få och jag undrar varför.
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |