| |||||||||||||||||||||||||||
|
Hej, Jag är utbildningsansvarig för VSDK-Mollusca och ställde frågan till både Arbetsmiljöverket och Konsumentverket vad som gäller angående dykutrustning under utbildning. Delar med mig av svaren jag fick. -------------------------------- Arbetsmiljöverket svarar: Arbetsmiljöverkets föreskrifter om utförande av personlig skyddsutrustning baseras på ett EU-direktiv. Kravet är att all personlig skyddsutrustning ska vara CE-märkt, privatpersoner eller yrkesmässigt bruk. Så, dykutrustning som används vid utbildning ska vara CE-märkt och uppfylla kraven enligt AFS 1996:7! Janez Marinko Byrådirektör -------------------------------- Konsumentverket svarar: Dykutrustning klassas som personlig skyddsutrustning (PSU). Det innebär att det finns regler i PPE-direktivet (personal protectice equipment). Direktivet är införlivat i svensk lagstiftning via Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Utförande av personlig skyddsutrustning” AFS 1996:7. I föreskrifterna finns ett tydligt krav att alla produkter som klassas som ”PSU” ska vara CE-märkta för att få tillhandahållas (säljas, hyras ut etc.) inom EU. Konsumentverket är tillsynsmyndighet när det gäller personlig skyddsutrustning för privat bruk och Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet när det gäller personlig skyddsutrustning i arbetslivet. När det gäller dykutrustning så är tillsynsansvaret delat. Du kan läsa mer om CE-märket på www.marknadskontroll.se Med vänlig hälsning Maria Lindstedt Utredare Produktsäkerhet / Principal administrative officer --------------------------------
|
|||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |