Namn: Lösen:

Dansk kutter fick mina i trålen

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer

KUNGSHAMN. En dansk fiskekutter fick på onsdagskvällen en hornmina från andra världskriget i trålen. Minan sänktes utanför Hållö i Bohuslän, med Kustbevakningens hjälp och ska sprängas under torsdagen.
Fiskebåten Melissa från Laesö befann sig 15 sjömil väster om Smögen när trålen med minan drogs upp på däck. Besättningen satte omedelbart kurs mot land, rapporterade Bohusläningen. Ett kustbevakningsfartyg mötte och följde med fiskekuttern till Hållö utanför Kungshamn.
- Minan lyftes med hjälp av Kustbevakningen och sänktes på 20 meters djup i Hållöfjorden, berättar Jan-Bertil Siljevall, vakthavande befäl vid Kustbevakningen Väst, för TT.
Dessförinnan hade minan undersökts av militära experter som konstaterade att det rörde sig om en hornmina från andra världskriget, en inte alldeles ovanlig fångst, med stor sprängkraft.
- Tanken är att röjdykare ska spränga den under torsdagen, säger Jan-Bertil Siljevall.

Mattias Segerdahl 2002-04-18 12:54:00
1 965 postningar

Skrivet av:
Mattias Segerdahl mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dansk kutter fick mina i trålen Mattias Segerdahl 2002-04-18 12:54
svara SVAR: Dansk kutter fick mina i trålenMagnus Edvardsson2002-04-18 13:20
svara SVAR: SVAR: Dansk kutter fick mina i trålenMattias Segerdahl2002-04-18 13:52
svara Öh...jaha och då ?Denny Haraldsson2002-04-19 00:22
svara SVAR: Dansk kutter fick mina i trålenDaniel Jernkrook2002-04-19 09:37
svara SVAR: Dansk kutter fick mina i trålenCamilo Gyllbäck2002-04-21 23:21
svara SVAR: SVAR: Dansk kutter fick mina i trålenNils Möllerström2002-04-22 17:32

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: