| |||
|
Har nog varit i Australien alldeles för länge och ni får ursäkta att jag inte kan komma på vad DCS heter på svenska.. Iaf kom jag nyligen hem från en live-aboard där en dykare började må dåligt vid lunch dag 2, dykledaren misstänkte att det kunde handla om DCS medan personen själv sa att det var en för honnom typisk migrän. Till en början ville han inte ha syrgas då han ansåg det vara högst onödigt, men efter att en sjuksköterska (som var med som dykare ombord) anmärkte att syrgas hjälper mot migrän gick han med på det med intentionen att bli bra snabbare för att kunna dyka igen. Nästa morgon mådde personen i fråga helt bra, men fick då veta att han inte skulle få dyka på resten av resan (2 av 4 dar) då han haft misstänkt DCS. Enligt allt jag har lärt mig botar syrgas inte på något sätt DCS, utan ökar endast sannolikheten för att en kommande tryckkammarbehandling ska vara effektiv. Med det i åtanke känns det rent spontant som att dykledaren har handlat felaktigt, om de på allvar misstänkte DCS och satte igång syrbehandling borde väl personen ha skickats till tryckkammare? Kom de däremot fram till att det inte var DCS har de väl ingen rätt att hindra honom från att dyka? Nu vet jag inte alla detaljer och det kan ev. ha varit något i stil med att personen helt enkelt sa nej till tryckkammare, men är i vilket fall inte intresserad av att veta om just detta specifika fall var rätt eller fel, utan undrar mer hur det egentligen är med syrgas mot "lätt" DCS? Passar på att slänga in yttligare en fråga jag kom på nu; Stämmer det att om man får DCS så försvinner bubborna inte utan är kvar för alltid om man inte får tryckkammarbehandling? (eller, som man ju inte får prata om, dyker till samma djup igen). Skulle det i så fall kunna vara så att vissa dykare går omkring med en "väldigt lätt" form av DCS utan att veta om det, typ så små/få bubblor att de inte ger några symptom? Och finns det något sätt att ta reda på det i så fall, eller handlar hela diognatiseringen av DCS om antaganden baserade på symptom och dykprofiler?
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |