| |||
|
Jag går direkt på frågan.. med risk att framstå som trög, eller att jag inte tänkt klart. I boken på sidan 39. Finns kapitlet ”Poor technique is a real drag” Där tar man upp vikten av att inte ha massa ”tingel tangel” som skapar motstånd i vattnet. Andra raden andra stycket börjar .. och lyder. ”Consider this: Resistance increases as the square of velocity. To overcome this resistance, the energy required increases approximately as the cube of the initial energy required. What this means is that if one doubles the area of something, this result in a resistance that is four times the original resistance; in turn, this requires an increase in energy nearly sixteen times as great to offset the increase in resistance”. Det låter som att man bevisar något om storlek genom att prata om fart..... och att sambadet mellan motstånd och kraft inte är linjärt. Jag har tänkt fel förut så det kan vara så igen.. (ibland tar det tid för Järbin att fatta:-). Om motståndet ökar med kvadraten på hastigheten (så här långt är jag med), så måste kraften/energin öka med kubiken, Det är här jag tappar tråden. I min värd så är kraften för att flytta något med konstant fart, lika stor som motståndet, fast med omvänt tecken. Hur kan kraften öka med kubiken när motståndet ökar med kvadraten. Känns ologiskt! Detta skulle enl. författaren, bevisa att om jag dubblerar ytan på ett föremål så ökar motståndet med 4 gånger… ??? och således kraften med 16 gånger… ?? I min världsbild (som kan vara skev) så ökar motståndet med 2 om jag ökar ytan med 2, dvs linjärt. Och således också kraften som behövs för att flytta föremålet. Med samma hastighet. Här skiljer sig alltså mitt sätt att se saken med 8 gånger mot författaren. Kan någon hjälpa mig att se klart hur det hänger ihop. Mvh Göran
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |