| |||
|
Jag har sett en del inlägg tidigare som frågat om dykningen i Turkiet, men ganska få svar. Nu har jag ialla fall varit där tillsammans med min sambo (som inte hade dyk-cert innan denna resa) och kan dela min upplevelse. Vi vände oss till Aquapro (http://www.aquapro-turkey.com/) som drivs av Kenan och Joby Doğan (uttalas Dåan) som är jättetrevliga och kompetenta instruktörer (de utbildar inom PADI, CMAS, SSI och NAUI). Dykcentret har en för ändanmålet mycket bra båt och utrustningen var i gott skick, all hyra av utrustning ingick i priset när vi åkte ut på dagsturer. Min sambo valde även att gå PADI's "Scuba Diver" kurs och var mycket nöjd med Joby som instruktör. Hela besättningen är hjälpsam (jag blev lite förvånad i början av att slippa släpa grejjer eller ens sätta ihop BCD, flaska och reg.) och mycket trevliga. Med andra ord, jag kan helt klart rekommendera dem! Så hur var dykningen? Jo jag (som tidigare har haft västkusten som highlight) tyckte ju såklart att det var riktigt läckert med minst 30m sikt och massvis av fiskstim och 26 grader i vattnet. Lyckades få syn på några muränor, bläckfisk, en skorpionfisk (?) och en hel del större fiskar som jag inte kan identifiera med min mycket begränsade kunskap i marinbiologi. Våra divemasters var duktiga på att hitta sevärdheterna och pekade ut dem. Vi kollade även in en liten grotta där man kunde se bubblor komma ut ur små hål ovanför om någon simmade in i den och andades, under samma dyk kollade vi även in ett gammalt flygplansvrak. Självklart så är detta kanske inte att jämföra med Röda Havet, men jag är ju ingen bortskämd cocktaildykare. Turkiet är ett trevligt land och dykningen tycker jag är bra, så jag kan rekommendera det!
|
|||
|
Det finns inga svar på detta meddelande «TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |