| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hej allesamans! Jag skulle vilja genomföra ett litet experiment! Eftersom jag inte äger några dykdatorer så hoppas jag att ni som har vill vara med! Det händer ju att diskussionen om att använda tabell eller dator resulterar i att datorn "ger" längre dyktider. Som de flesta vet är det ju vad som händer i kroppen som bestämmer hur länge man kan stanna och inte någon beräkning. Oavsett detta brukar jag rekommendera dykare som använder konventionella tabeller (PADI, NAUI etc) att använda medeldjup istället för maxdjup. En förutsättning för detta är att vi dyker så som vi lärt oss dvs att gå från djupt till grundare. Jag har valt tre "typiska" profiler som ligger inom gränderna för NOAA tabellen (om man använder medeldjup) och är tekniskt genomförbara med enkelflaska och låg gasförbrukning (runt 15l/min). Skälet till att använda just NOAA är för att den finns tillgänglig på nätet och är icke-kommersiell (den är väldigt lik NAUIs dock, fast "ger" något längre tider). NOAA (National Oceanic & Atmospheric Administration ) är ett statligt verk i USA och ni som gått nitroxkurs känner säkert igen namnet. NOAAa lufttabell hittar ni på: http://dir-diver.com/swe/ Nu till dyken: Profil 1: (linjär, motsvarar 20m i 50min ) 30m 10min 25m 10min 20m 10min 15m 10min 10m 10min Profil 2: (mycket bottentid, motsvarar 20m i 50min ) 30m 20min 25m 5min 15m 5min 10m 20min Profil 3: (kort bottentid, motsvarar 17m i 55min ) 30m 5min 25m 5min 20m 10min 15m 15min 10m 20min Jag skulle vilja veta (om man planerar dyken i sin dator ): 1) Visar datorn någon gång under dyket att det krävs deko och i så fall hur mycket? 2) Hur mycket tid har man kvar (på 10m) efter dyket? Skulle vara väldigt intressant att se vad de olika datorerna visar. Vissa är ju kända för att vara liberala medan andra är konservativa. Fram med datorn nu! Hälsningar Peter Steinhoff
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |