| ||||||
|
Eftersom många har besökt och läst förra inlägget om lungkollaps så tycker jag att jag ska lägga ut detta, det kan ju vara några som har funderingar och kan råka ut för detta längre fram. Så här kommer lite läsning. Hej Lennart, Jag förstår att du kan uppleva det tungt när du står inför risken att favoritsysselsättningen äventyras men håll ut. Undersökningen som jag rekommenderade heter spiraltomografi och är en datortomografi där rtg-rör och bildfångare rör sig i spiral ner över kroppen från halsen och till magen. Du blandade ihop det med spirometri i ditt inlägg på Dykarna.nu. Jag vill också rätta till ditt påstående att jag sagt att du kan dyka. Detta gäller bara om du varit återfallsfri några år och om datortomografi av lungorna är normal. Det faktum att du idag är fri från luft i lungsäckarna är ett gott tecken. Jag tolkar ditt besked att läkaren sagt att du är frisk baserad på en standard lungrtg som att det idag inte finns någon luft kvar. Detta betyder dock inte att du kan dyka idag. Normalt brukar man säga att man skall vara återfallsfri 4 - 5 år för att återfallsfrekvensen skall bli lika låg som risken för nyinsjuknande. Hitintills har det bara gått 15 månader. Med hjälp av modern rtg-teknik kan man kanske korta av den tiden något. Vi vet nu att lungorna var täta vid senaste lungrtg. Vi avvaktar ett år och ser om det då går att få en datortomografi för bedömning av eventuella emfysemförändringar. Mitt råd är att du avvaktar den tid som behövs för att man skall kunna göra en bedömning. En majoritet av läkare menar att man aldrig kan dyka efter spontanbristning i lungan (se även svar på Dykarna.nu) Bästa hälsningar och försök att hålla dig på land i sommar även om det kan kännas tungt. Hans Örnhagen Förbundsläkare SSDF PS Du får gärna lägga in detta mitt svar som ett förtydligande på dykarna.nu
|
||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |