| |||
|
Hej. Jag sitter och grubblar lite på incidentrapporteringen samt de senaste dykolyckorna. Själv har jag klarat mig bra, men har varit med om en hel del incidenter..... Jag har aldrig sett att rapporteringen gäller sådant som händer på ytan med andra båtar. Min senaste incident som jag var med om var vid Små Dalarö /Krogarholmen. När jag hade dykflaggan i topp, närmare 5-6 meter upp ovan taket på båten. Då kom en vattenskoter i full fart förbi i skäkert 40 knop. (8 knop gäller här i sundet) Hon körde cirka 10 meter från min båt vilket jag inte accepterade. När hon sedan kom tillbaks i liknande fart tog jag min stora "Tuta" och stoppade båten samt skällde ut föraren efter inga visor. Som tur hade jag precis hunnit upp i min båt samt dykare nr 2 var på väg upp bakom båten. Jag kör alltid med ytmarkeringsboj som visar var jag är under dyket likväl finns ingen respekt av båtförarna. Likväl kunde vi ha haft flera dykare i sjön som var på väg upp... När vi sedan gjorde ett nytt dyk två dagar senare på samma plats kom två scotrar åkande i liknande fart, helt utan respekt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan en dykare stryker med vilket bör vara ett tillbud varje gång en båt inte respekterar vår flagga om den är korrekt monterad och fullt synlig. Hur ser ni andra på detta problem med segelbåtar som inte hörs under ytan eller vattenscotrar och motorbåtar som kör snabbt invid era dykbåtar? Självklart är väl risken mycket större för de dykare som har flaggan på land och sedan simmar iväg från den, att inte alla båtar ser denna flagga förstår jag. Likväl när en stor båt är uppankrad mitt i ett sund som hinder och markerar dykning bör detta respekteras. Kanske kan vi dykare få till en lagändring med krav på körkort på sjön om nu denna incidentrapportering förs med i statestiken som förs på dykarna och arbetsmiljöverket mm.
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |