| |||
|
Magnus Hustad har nyligt lagt ut lite bilder från en isdykarkurs med nån PADI-skola som heter "Waterhouse". Jag blir lite skraj när jag ser bilderna. Lär man verkligen ut att det ska se ut så där? Som jag ser det så ska livlinan sitta så att den under inga som helst förutsättningar kan släppa. Det är den som säkrar att man hittar tillbaka till vaken. Det är den som säkrar att man snabbt kan göra en nöduppstigning, om så behövs. Det är den som utgör kontakten med parkamraten = linföraren på ytan. Linan fästs med överhandsknop runt midjan ytterligare säkrad med en utanpåliggande pålstek. Dessutom har jag personligen för vana att knyta en ögla som jag lägger som ett "goodman-grepp" i ena handen. Här visar en skola exempel på ett dubbelt halvslag runt en av D-ringarna i BCD:n! Det går diametralt mot vad jag lärt mej. Hur kan olika organisationer se så sanslöst olika på säkerheten? Notera: Ingen skugga faller på Magnus!
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |