Namn: Lösen:

Kläd/dräkt-Tips för er som skall till Egypten

(Läst 732 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Precis hemkommen ifrån 1v i Nuweiba (ligger 1 knapp timma bilfärd norr om Dahab) i Egypten.

Ville dela med mig av väder, vind och vattentemp för att underlätta för andra resenärer vad som funkar nu.

Velade väldigt mkt om jag skulle ta torrdräkt eller inte. Var inne på att ta både torr och våtdräkt men packningen bågnade och torrdräkten (och gummifenorna) fick stanna hemma.

Totalt blev det 15 dyk. Alla i våtdräkt. Alla från land.

Vattentempen är 20-21 grader. Tror det är samma i Sharm och Hurghada, Kanske att Marsa är någon grad varmare.

Jag körde med 5mm våtdräkt utan huva. Det var kallt!
Satte på mig 5mm överdel med huva. Det var perfekt!
6.5mm boots.

Min buddy körde med 7mm (en hel plus en halv med huva). Vi var ungefär lika varma/kalla hela tiden. Min topp satt lite hårdare vilket nog gjorde att jag höll mig varm trots att min dräkt var tunnare. Å andra sidan så satt min topp för hårt, men det är en annan historia. ;-)

Gjorde oftast 3 dyk om dagen. Dräkten torkar utan problem mellan dyken om den får hänga.
Gjorde nattdyk, men det var absolut inget problem. Inte ett dugg kallare än dagsdyken. Var nog varmare efter nattdyket än efter 1:a dyket på dagen. Det tror jag beror på att vi vid nattdyket fick ett rejält långt ytintervall.

Vissa dyk vi gjorde var 2.5h långa. I slutet var det lite småkyligt, men inget problem.
Vi uv-fotade hela tiden och rörde oss alltså väldigt lite.

Det som var kallast var när vi gjorde 2 dyk med endast 1h ytintervall (dykcentret var väldigt inne på korta ytintervall). Då blev andra dyket oftast lite kallt i slutet. Rekommendation är att ta av både våtdräkt och badbyxor mellan dyken. Häng upp grejorna om möjligt och ta på mössa. På med mössa även om solen skiner och de känns varmt.

I luften var det mellan 18-22 i skuggan. Blåste oftast en hel del (en dag så mkt att det inte gick att dyka). De dagar som solen var framme var såklart härligare, men påverkade inte alls om man frös under dyket.

Peter Segerdahl 2012-02-17 09:24:22
1 091 postningar

Skrivet av:
Peter Segerdahl mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Kläd/dräkt-Tips för er som skall till Egypten Peter Segerdahl 2012-02-17 09:24
svara Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenAlex Norden2012-02-17 15:19
svara Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenPeter Segerdahl2012-02-18 16:26
svara Sv: Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenFredrik Mauritzson2012-02-19 13:46
svara Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenStefan Wingren2012-02-19 22:46
svara Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenAlex Norden2012-02-20 09:24
svara Sv: Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenAlex Norden2012-02-20 09:47
svara Sv: Sv: Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenFredrik Mauritzson2012-02-20 17:17
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenHenrik L Jonsson2012-02-20 17:46
svara Sv: Sv: Sv: Kläd/dräkt-Tips för er som skall till EgyptenStefan Wingren2012-02-20 22:08

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: