| |||
|
Efter att ha läst en massa påhopp mot "techdykarna" här på forumet i diverse trådar så slog det mig; Varför är det tabu att göra samma sak mot "coctaildykarna". För visst är det så att detta forum är uppdelat i två lag, sidor eller läger: Techdykare och Coctaildykare. Det är inte techdykarna som sticker ut och är uppkäftiga med sina kunskaper... Det är alltid dom som blir påhoppade och måste försvara sig och motivera sitt utrustningsval. Många ifrågasätter hur man motiverar att dyka med dubbeltolvor på ett "vanligt" dyk. Vad är ett vanligt dyk? För mig är ett dyk alltid ett dyk. Alltså: Jag dyker alltid med mina dubbeltolvor på ryggen. Är djupet eller längden på dyket inte motiverande till att ha med sig mängden gas, så är träningen motiverande. Många ifrågasätter varför man tränar dykning? Enkelt. För att bli bättre såklart. En tech-instruktör sa en gång till mig: "Tror du Zlatan går ut på träningarna i flip-flopp och morgonrock, bara för att det inte är match?" Självklart inte. Vill man bli bra på det man håller på med så tränar man som om det vore match. Jag skulle vilja kasta lite skit på alla som inte fattat hur BRA dir-konfig och dir-tänket egentligen är. Och istället fråga: Hur vågar ni förlita er på plastspännen och endast en källa med gas??? Är livet inte värt de extra pengarna man lägger på en bra och säker dykutrustning? Vad händer om 1:a steget fryser på 30 meter och den jävla parlinan (som det skrivs så mycket om) fastnat i ngn vass kant på vraket ni just penetrerat? Polarn ligger och fotar en kastrull på vraket och ser inte hur du förtvivlat signalerar med den lilla lampan som inte ens duger till att hitta till dass vid sommarstugan. Till alla trångsinta coctaildykare som förstör sikten på båtutfärderna jag betalat dyrt för: Inse att utvecklingen går framåt och att vi dir-fantaster också är människor. Kanske värdesätter vi vårat liv lite högre? Vad vet jag.
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |