Namn: Lösen:

Korsika!

(Läst 374 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Trots att jag älskar koraller och varma vatten slängde jag ner våtdräkten och reggen i resväskan när frugan väl övertalat mig att hoppa på en sistaminuten-resa till Korsika. Senast jag dök i Medelhavet var väl 10 år sedan, då jag som totalt nybliven dykare gjorde några grunda dyk på Malta. Döm om min förvåning när jag kom på att Medelhavet också är kanon!

Dykcentren i hamnen i Calvi ligger fem minuters promenad från hotellet. Vi dök med Plongée Castille, som var proffsigt på det där märkliga franska sättet. Inga läkarintyg eller friskrivningar från ansvar, allt de ville veta var certiferingsnivå, inte hur många dyk man gjort... men dubbla förstasteg hade de minsann! Duktiga dykare var de också. Vår guide Linda, en mycket bestämd italienska på 50 år, hade järnkoll.

Första dyket skedde på en amerikansk B17-bombare som nödlandade på vattnet precis utanför Calvi 1944. Kul med muränorna som byggt bo i vingarna. Jag är ingen vrakfantast, men det här var trevligt. Sikten var sämre än i Röda Havet, kanske p g a att det blåst och regnat dagen innan.

Nästa dags dyk var mer dramatiskt. Nedstigning i det blå till 40 meter, sedan långsamt upp mellan klippblocken bland jättegroupers, stim med snappers och massor med guldfläckiga muränor.

Vi gjorde bara ett dyk om dagen, på morgonen då sikten var bäst. Tempen var 22-23 i ytan och 18-19 på botten. Funkade fint med min 5 mm Waterproof och huva. Resten av dagarna tillbringades med vandring, sol o bad, klättring och smaskig mat. Det blir fler besök på Korsika!

Michael Bernander 2011-09-27 20:32:47
269 postningar

Skrivet av:
Michael Bernander mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Korsika! Michael Bernander 2011-09-27 20:32
svara Sv: Korsika!Dan Berg2011-09-27 22:39
svara Sv: Korsika!Tomas Persson2011-09-27 23:01
svara Sv: Korsika!Michael Bernander2011-09-27 23:02
svara Sv: Korsika!Peter Östman2011-09-28 09:41
svara Sv: Korsika!Mats Kronbladh2011-09-28 20:30

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: