| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag vill ta upp frågan igen efter ungefär ett år. Se tidigare inlägg från augusti-september 2009. Enligt Alexej Smirnovs bok "Svensk historia under vatten" skall vinden enligt holländska källor den 1/6 1676 ha varit VNV och holländarna legat i lovart. Detta sätter svenskarna i lä, och efter Kronans hastiga förlisning och explosion är det enligt min mening inte alls omöjligt att Svärdet skulle ligga sydsydväst om Kronan. svärdet skall ju också ha vänt söderut och varit nära att kollidera med Kronans vrak. Svärdet skall enligt samma källor ha exploderat och sjunkit ganska tidigt på eftermiddagen och behöver inte ha drivit särskilt långt eftersom riggen tidigt var avskjuten. Om man förlitar sig på dessa källor skall alltså Svärdet ha befunnit sig söder om Kronan vid den efterföljande striden som slutade med att Svärdet sattes i brand, exploderade och sjönk. Till detta kommer de fynd av skelettdelar som uppvisar skador av huggvapen. Kronan var inte i strid, däremot Svärdet. Detta för mig till det sensationella antagandet att det är Svärdet som hittades 1980 medan Kronan ligger kvar på 32 meters djup strax utanför Slagerstad Grund, ungefär 5 km NNO om Svärdet, där både djup, avstånd och riktning till land stämmer med historiska källor. Min far som var först att dyka på vraket 1980, diskuterade med nu framlidne Sten Ahlberg om hur orört (men naturligtvis sönderslaget av vågor)vraket såg ut. Ett antal kanoner låg öppet på bottnen och skulle lätt ha kunnat bärgas. Mot detta står naturligtvis att det är mycket svårt att uttala sig om hur vraket såg ut 300 år tidigare. Inga kanoner bärgades från Svärdet, men däremot nästan hälften av Kronans 126. Utifrån de kanoner som har bärgats från 1980 års vrak kan man inte sluta sig till om det är Kronan eller Svärdet. En hel del fynd från vraket antyder att det är Kronan, men visshet kan antagligen endast nås genom ett ordentligt avsökande av området runt Slagerstad Grund.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |