| ||||||||||||
|
Jag har några öppna frågor efter att ha läst lite om PADIs dekompressions modell. 1. För PADIs RDP, anges ju halveringstider för 14 olika tissue compartments (teoretiska vävnader) och även deras M0 värden (tex i "Understanding M-values" av E.C. Baker). Men när man sedan tittar i hur M0 värdet ska användas så har man att då M0 anges refereras till en Workman M-värdes linje: M = M0 + delta_M*Depth. Vad är delta_M för RDPn? Mina referenser nämner inte det explicit. Eller är delta_M = 1 helt enkelt så att tryckgradienten alltid max får vara M0 (msw)? Alt. är det ointressant att kolla på M-värdet innan man nått ytan eftersom man alltid* vet att man ska kunna gå upp till ytan direkt med 18 m/min? 2. För multilevel i PADI kan man ju använda "the Wheel" eller eRDPml, och man kan hjälpligt räkna fram ett multilevel dyk mha en vanlig tabell RDP (använder RNT efter 0min ytinterval), men då saknar man två viktiga informations bitar: maximalt tillåtet djup på nästa multilevel nivå, och maximal tid (MT) på detta nya djup. (MT motsvarar inte ABT efter 0min ytintervall). Är det någon på detta forum som vet hur dessa moddeller ser ut teoretiskt eller redan har gjort reverse engineering på eRDPml eller the Wheel? * förutom för undantagen då man måste göra säkerhetsstopp på 3 min eller längre /Joakim
|
||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |