Namn: Lösen:

Nackastrandvraket - höll på att gå galet.

(Läst 1614 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej på er.

Hade en tråkig dag så jag och en buddy från Nynäshamn lastar bilen, kollar in dykplatser på telefonen och vips bestämmer oss för att testa Nackastrandsvraket som ingen av oss dykt på tidigare.

Väl på plats slås vi över att vi borde haft med oss lyftkran alt bra pirra beroende på vilken väg man skulle ta. Vi släpar slutligen grejerna till dykplatsen via strandpromenaden. Gör oss redo, förfasar oss lite över all skräp och skit som ligger överallt i strandkanten.

Ut till den lilla bojen som ej finns beskrivna nånstans, när hamnade den där och var gick den undrade man. Visade sig att den tydligen landar på den pipeline som går nedåt. Sikten är skit, max 0,5 m, fortsätter sakta nedåt till runda slängar 16m, fortfarande dålig sikt men visade buddyn den lina jag hittade, dock gick den åt två håll, ingen aning var de tar vägen men tar den som går utåt.

Plötsligt är buddyn borta, parseparering, ingen av oss ser varandras primärlampor (canisterlampor med ordentligt med ljus), det är kolmörkt, totalt bäcksvart. Hade inte riktigt räknat med ett sådant mörker. Det har dock klarnat en aning här då det är lite kallare på detta djup.

Tänker att jag vänder åter för att se var buddyn tog vägen, då inser jag till min fasa att jag slingrat in mig i en annan lina som friflyter i mörkret, lokaliserar den till att den är fäst på den fasta linan jag följt. Pulsen ökar en aning, en del tankar rusar genom skallen, inser att jag inte är i den bästa situationen. Lokaliserar försiktigt var linan sitter fast i mig och jag får klart för mig att den bara sitter runt inflatorslangen och jag kan lätt lossa den med en hand. Nu vill jag verkligen bara härifrån och beslutar att göra en uppstigning i fritt vatten (dumt av mig, jag vet). Det går lite fort då jag nu inte har nån som helst referens.

16m till 0m på allt för kort tid (funderar så klart i tankarna tryckkammaren here i come, vet dock inte om det är tillräckligt för att åka på tryckfallssjuka), kommer i alla fall upp och kan sakta simma tillbaka mot stranden, ser bubblorna från buddyn som kommer upp strax efter mig, han har gjort en kontrollerad uppstigning.

Detta va mitt första försök till möte med Nackastrandsvraket, vet inte ens om jag var på väg till rätt ställe ;). Nästa gång, ska jag se om jag kan lura mig in med ett gäng som varit på platsen förut.

Nu har jag berättar storyn som blev mitt 38e dyk, markerat som pissdyk. Kommer tillbaka hit men inte just nu.

Kommentera gärna men hoppa över allt det där som jag redan vet, jag har analyserat dagens händelse och tar lärdom så konstruktiva tankar. Även mer info, kartor, annat bra att ha för att dyka på detta vrak är välkommet.

//Tompa

Tony Björklund 2010-06-15 21:55:58
232 postningar

Skrivet av:
Tony Björklund mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Nackastrandvraket - höll på att gå galet. Tony Björklund 2010-06-15 21:55
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Micke Tilja2010-06-15 22:03
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Jonas Andersson2010-06-15 22:06
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Tony Nilsson2010-06-15 22:17
svara Sv: Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Tony Björklund2010-06-15 22:26
svara Sv: Sv: Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Linda Haglund2010-06-15 22:40
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Sebastian Bjurbom2010-06-15 22:57
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Magnus Swadding2010-06-15 23:20
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Fredrik Nilsson2010-06-15 23:42
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Andreas Swills2010-06-16 07:31
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Henrik Stolpe2010-06-16 09:19
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Urban Lund2010-06-16 09:46
svara Sv: Nackastrandvraket - höll på att gå galet.Hansi Blomberg2010-06-17 00:55

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: