Namn: Lösen:

OC + RB = sant?

(Läst 1252 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej,

Det har varit mycket RB på sistone på Forum ;-) Jag tänkte ta upp en fråga som förhoppningsvis ger intressanta svar men utan att göra människor till svurna fiender.

Som enbart OC-dykare har jag vid några tillfällen under min dykarbana "råkat ut för" chansen/risken (hur man nu ser det) att dyka ihop med en RB-dykare. Vid något tillfälle har det varit planerat, och då dyket var enkelt och buddyn på RB någon jag kände och hade förtroende för så kändes det bra.
Vid 1-2 andra tillfällen har det mer handlat om sista-minuten-ändringar i förutsättningar som gjorde att jag parades ihop med någon på RB, alternativt att dennes enda chans var att haka på mitt par/team. Då har det faktiskt hänt att jag varit en tråkmåns och avstått min chans att dyka, och möjligen förvägrat RB-dykaren dennes chans att komma i vattnet. Helt enkelt för att jag är för okunnig hur en RB fungerar och då känner att jag inte kan assistera i en problemsituation (och till viss del för att jag inte dykt ihop med personen förut).

Min fråga är till er som dyker RB (eller ni på OC med erfarenhet av dykning ihop med RB-dykare):
För att det ska bli en godtagbar säkerhetsnivå inom paret/teamet...
- Vad behöver man kunna om RB:n?
- Vilka procedurer i olika trassel/nödfall ska man kunna som skiljer sig från det man praktiserar som OC/sportdykare?
- Är det så att man rent av ska avstå från kombination OC/RB inom paret/gruppen? (OBS: jag har ingen förutfattad mening, jag vill öppna för den allmänare sammanvägda frågeställningen)

Min egen dykning är sportdykning med 2x12-rigg, ordentlig lampa, säck+spole, etc etc. Försöker hålla nere mängden saker, D-ringar etc enligt "gängse" tänk. Jag är ganska väldrillad på min utrustning, men såklart i avsaknad av tech-träning är ju min nivå inte där uppe heller.

Så, självklart är jag ute efter svar för min egen del, men det kanske kan vara intressant att höra hur ni resonerar när det blir högre komplexitetsgrad också.

Vänliga hälsningar

-- Håkan O.

Håkan Olsson 2010-11-06 13:20:43
530 postningar

Skrivet av:
Håkan Olsson mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg OC + RB = sant? Håkan Olsson 2010-11-06 13:20
svara Sv: OC + RB = sant?Erik Rådström2010-11-06 13:30
svara Sv: OC + RB = sant?Anders Thulin2010-11-06 14:45
svara Sv: OC + RB = sant?Erik Lindberg2010-11-06 16:06
svara Sv: OC + RB = sant?Jonas Pavletic2010-11-06 17:42
svara 3-par kan va en lösningJohan Fredin2010-11-06 20:33
svara Sv: 3-par kan va en lösningErik Rådström2010-11-07 00:45
svara Sv: OC + RB = sant?Urban Lund2010-11-07 08:15

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: