| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hej Jag skriver på en skönlitterär bok där det ingår en hel del dykning. Jag är själv dykare även om det var länge sedan jag dök nu, dessutom har jag inte koll på vad som som händer om man dyker utanför säkerhetsmarginalerna. Därför skulle jag vilja ha lite hjälp att stämma av om det jag skriver är realistiskt. Första frågan jag har är. Är det möjligt att överleva följande scenario? Om inte, hur kan man justera siffrorna så att det ligger precis på gränsen till det möjliga? Personen dyker rakt ned till 60 meters djup med luft. Stannar där i ca 10 minuter. Gör en nöduppstigning. Blir uppplockad av en båt och får syrgas. Kommer till en tryckkammare inom en timme. Följdfråga. Vad händer om man drar av sig viktbältet när man är på botten, får positiv lyftkraft och börjar flyta upp. Men man svimmar. Kommer luften att bubbla ur lungorna av sig själv eller kommer de att sprängas?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |