| |||
|
Har precis börjat min Rescue kurs och gick min första pool session idag. Glad i hågen börjar jag plocka jag ihop min utrustning (Platta + vinge, primärreg på longhose och backupen med kort slang i bungy under hakan) men får snabbt mothugg av instruktören att jag inte kan köra med backplate och DIR-harness (hans ord) eftersom det enligt honom är omöjligt att ta av i vattnet. Jag argumenterar lite med honom att det ju måste vara bättre att jag tränar med den utrustningen som jag normalt dyker med men han vidhåller att jag inte kan få av den i vattnet och att han därför inte kan godkänna mig om jag kör med backplate – hjälper inte att jag säger att det visst går att få av den, även om det givetvis är svårare. Enligt honom hade det varit helt ok om jag haft spännen på remmarna, men nu är det alltså helt otänkbart. Orkar efter ett tag inte argumentera mer så jag går o hämtar en väst. Frågar honom lite småsurt om det går bra att jag ändå kör med min longhose – vilket skulle gå bra… Tills senare när han inser att jag vill donera primärreggen i övningarna (den andra sitter ju fast under hakan). Då blir det tvärstopp direkt och denna gång hävdar han att det enligt PADI inte är tillåtet att dela primär på kurserna. Den alternativa luftkällan ska sitta någonstans i triangeln nedanför hakan-bröstbenet och det är enligt honom alltid den som ska delas till någon som behöver luft. Jag försöker med att boken faktiskt tar upp primär-delning men enligt honom är detta helt otänkbart enligt PADI. Stämmer verkligen detta? Jag vet att BSAC inte tillåter primärdelning på kurser, men trodde faktiskt att PADI var flexiblare på den punkten… Hursomhelst så slutade det hela med att jag fick ge med mig och andas i min korta backup medan 150cm slang snyggt stack ut från kroppen, eftersom reggen med longhose nu regelmässigt satt i västens hållare – PADI polisen var glad, jag mindre glad. Måste finnas massor med erfarna PADI instruktörer här på forumet som kan svara på hur det ligger till? Vad står i reglerna? Kan det skilja sig mellan olika länder i Europa? (detta hände inte i Sverige utan i Skottland). Tacksam för alla svar, inte för att det ändrar mycket i detta fallet (han hade rätt, punkt.) – men hade varit intressant att veta hur det ligger till. Johan
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |