Namn: Lösen:

Recension: Marsa Alam 1v i november

(Läst 729 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
I fredags kom jag och kompis hem från 1v på Hilton resort, Marsa Alam.
Tänkte skriva en kort recension av resan;

Pengar:
* Direktflyg från Arlanda till Marsa Alam int. airport med Thomas Cook gick på 3,1 / pers.
* Boende all incluseive Hilton gick på 3,6 / pers.
* 7 dyk med full utrustning hos divingocean.com med full utrustning, ~3 / pers.

Dykning:
Diving Ocean har kontor på Hilton och dykcenter på beachen vid hotellet. Trevlig personal. ~3 olika dyk-alternativ per dag. (husrev, stranddyk, båtutflykt)
Vi började med ett check dive på husrevet. Efter 5 min och 100m från dykcentret, på 4m djup, var vi vid den största sköldpadda jag har sett IRL. Ca. 1,4m lång - jag skojar inte.... Otrolig upplevelse att flyta 2m ifrån en stor padda som fridfullt käkade sjögräs. Snart såg vi 2 st paddor till. Sedan mot revet som var helt OK.

Vattentemp: 26-27 grader.

Följande 3 dagar gjorde vi 2 dyk per dag. Först från en annan strand, helt OK.
Höjdpunkter: Dolphin House, dock inga delfiner - men väl ett häftigt "drift dive" och ett kul "simma genom grottor dyk".
Bonus: på en båtutflykt lekte ett dussin delfiner vid båtens för!
Negativt: Sjösjuk på vägen hem från en båtresa... rätt grov sjö. Nordliga vintervindar.

Väder:
Stekar-läge vid lunch. Ner till 19 på kvällen, långärmat/långbyxor om man äter middag ute.

Hilton:
Nytt, fräscht, toppen buffe, många pooler och barer... Barnvänligt om så behövs.
Men visst... det är rätt infantiliserande - allt finns inom området, all service, all hjälp.. det enda man behöver göra är att öppna munnen för maten... Det finns tom. litet mini-bil-tåg från hotellet de 500m ner till stranden - för de som inte orkar gå... Men visst - härligt att "bara vara utan att tänka" en vecka. Sista dagarna stekte vi på beachen, snorklade med jättesköldpaddorna och på husrevet. Inte så dumt.

Jämfört med Sharm där vi var förra året:
Marsa är Mycket mindre exploaterat. Känns som exploateringen stannat av sista åren - flera "skelett resorts" på vägen.
Finfin dykning.
Om jag återvänder så vill jag prova http://www.redsea-divingsafari.com/ istället för resort.

// david f.

David Forsman 2011-11-14 10:02:40
9 postningar

Skrivet av:
David Forsman mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Recension: Marsa Alam 1v i november David Forsman 2011-11-14 10:02
svara Sv: Recension: Marsa Alam 1v i novemberPeter Segerdahl2011-11-14 15:34
svara Sv: Sv: Recension: Marsa Alam 1v i novemberDavid Forsman2011-11-16 11:03
svara Sv: Sv: Sv: Recension: Marsa Alam 1v i novemberPeter Segerdahl2011-11-16 15:44
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Recension: Marsa Alam 1v i novemberDavid Forsman2011-11-27 00:20

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: