| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vill bara korrigera dig, när du refererar Svärdet… I fornminneslagen står det att man skall skyndsamt anmäla positionen till länstyrelsen och med tanke på svärdet (deepsea.se)så blev dem polisanmälda pga att dem inte anmälde positionen. När det gäller Svärdet, så ligger vraket på internationellt vatten och upphittarna ville skydda vraket tills vrakskyddsfrågan var löst. Om Svärdet låg inom Svensk territotal vatten så skulle de göra fornfyndsanmälan, exakt sak samma som upphittarna gjorde på Mars. I praktiken om jag hittar det Svenska vraket ”Vega” utanför Grönlands kust (kanske ligger vid internationellt vatten), så är jag skyldig att anmäla vrakets position "skyndsamt" till svenska myndigheter (om jag har förstått saken rätt). //Anders |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |