Namn: Lösen:

Roliga Dyk "Fun Dive"

(Läst 657 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Nyss hemkommen från en resa till det soliga Kreta kan jag inte undgå att göra vissa reflektioner kring de två dyk jag gjorde med ”Fun Dive”. Det hela börjar med att jag går in i butiken talar om att jag vill dyka och undra vad de har att erbjuda. Får frågan om jag har tidigare dykerfarenhet och när jag svara ja får jag erbjudandet att följa med på en utfärd för erfarna dykare två dagar senare till några intressanta grottor. Sagt och gjort jag anmäler mig.

På utsatt tid och plats infinner jag mig med mina dykprylar, cert och loggbok. Det visade sig helt obehövligt med cert och loggbok, ingen ägnade detta minsta intresse. Hur ens hälsostatus var… tja, varför ska man fråga om det…

På vägen ut till dykplatsen frågar färdledaren hur många dyk som gjorts av var och en av dessa erfarna dykare. Snittet låg kanske kring 30. Hur många dyk som gjorts den närmaste tiden frågades det inte om. Närmast mig satt en kille som gjort ca 20 dyk och inget de senaste 3 åren. Sedan på med utrustningen, ned i del blå och in i grottorna.

Någon person i båten som har koll på läget under dyket, fullständigt onödigt. Båten lämnas obevakad, förankrad i solen och vågorna medan alla dyker.

Varför ska man släpa på tung utrustning i onödan? 10 l * 200 bar är naturligtvis en lämplig tank om man ska ta in så erfarna personer som jag nämnt i grottor… Givetvis är det några förbrukar mycket gas och en av utfärdsledarna får gå upp med dessa.

När vi återkommit till dykcentret är det en av deltagna som vill ha specifika namn på grottorna vi besökt, han har nämligen en loggbok med sig som han vill fylla i. Svaret blir skriv Platianas (namnet på orten där dykbutiken ligger vilket är ca 30 min gångtid från gottorna med snabbgående båt).

Nå hur var själva dyken? Det har helt ok och med hygglig mängd gas hade det blivit riktigt bra. Det var ju inte kvävet som satt begräsningen. Stora enkla grottor att simma igenom och häftiga hål att stiga upp igenom. Och visst kan även en relativt ny dykare följa med på en sådan tur men då behövs det bättre säkerhetsmarginaler och andra rutiner än det jag fick vara med om. Men det finns ju andra aktörer på Kreta att välja på.

Jonas Wiklund 2011-08-03 10:26:55
49 postningar

Skrivet av:
Jonas Wiklund mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: