| |||
|
1. Säkerheten kommer alltid först 2. Avbryter du eller befälhavaren ett dyk av någon anledning så betalar du inte för utfärden. 3. Dykarna bestämmer alltid om de accepterar förhållandena vid dykplatsen, dock kan båtens befälhavare alltid avbryta dyket om han/hon bedömer att säkerheten äventyras. 4. Befälhavaren är ansvarig så länge dykarna är kvar i båten. Dykarna bestämmer på eget ansvar när de är i vattnet. Huvudregeln är - "är du osäker,avbryt dyket! Du sparar 200:-" 5. Tappar man bort parkamraten så återfinns han/hon på ytan - börja uppstigning inom 1 minut efter det att du tappat kontakten. (Det går inte att ansluta sig till ett annat dykpar utan att meddela dykkamraten - då möts du av helikopter när du kommer upp) 6. Du borde alltid ha minst 10 minuters luft kvar på det djupet du befinner dig- räkna med att vid eventuell incident tar det oss 5 minuter innan en dykare börjar leta - hur lång tid tar det att hitta till dig? 7. Aviserad dyktid skall hållas - Befälhavaren väntar 2 minuter efter utsatt tid (felmarginal för klockan) innan han/hon ringer sjöräddningen och larmar ut helikopter. Tänk på att en utryckning kostar mycket pengar - Håll tiden! 8. Kommer du under pågående dyk av någon anledning till ytan så se till att få kontakt med någon i dykbåten innan du går ner igen. Befälhavaren kan uppfatta det som att du har problem och håller på att drunkna! Väl på ytan igen möts du av helikopter, sjöräddning, kustbevakning och sjöpolis och undrar varför? 9. Ta av fenorna i vattnet, behåll utrustningen på och stig direkt in i båten. Dykbryggan är ingen viloplats - det är en arbetsplats där säkerheten kommer först. 10. Ibland vid stora vågor är det nödvändigt att snabbt komma ur vattnet (för att undvika att man får bryggan eller stegen i huvudet)- följ befälhavarens anvisningar. 11. Är man osäker på utrustningen, båtdyk, dykplats osv - fråga befälhavaren för hjälp eller vägledning. Följ inte bara med för att någon annan gör det - dom har kanske gjort hundratals dyk. 12. Det är tillåtet att stå eller sitta i dykbåten med öppen torrdräkt. Det är absolut förbjudet att stå på säten eller sitta på skärndäcket utan att stänga torrdräkten först. 13. Minst en kompass per dykpar är minimumkrav ombord på Missouri - (utan kompass kan du inte följa dykplanen och då vet vi inte vart vi ska börja leta om vi tappar bort er)- Låna en gratis på dykcentret om du behöver (Kan du inte detta med kompass - fråga skepparen, - han/hon kan lära ut kompassen på 2 minuter). 14. Ibland måste man flytta på båten strax efter att dykarna gått ner (för att undvika att hälsa på klippor eller stenar) men det går inte medan dykarna finns kvar under båten eller i närheten av ankarkättningen (20m på varje sida av kättningen vid 20m djup). Tänk på detta när man samlas för gruppfoto intill ankaret! 15. Att vi kräver minst 3 dykare per utfärd under vinterhalvåret är en säkerhetsåtgärd. Skulle det hända något i det kyliga vattnet så tar det inte många minuter innan det är kört. Tre dykare ger extra trygghet och extra hjälp i en krissituation. Resten av året (dvs. när vattentemperaturen överstiger 10 grader) så kör vi alla utfärder så länge det finns minst två dykare Tror aldrig jag skulle kunna dyka med detta dykcenter, jag skulle tappa bort parkamrat, fortsätta dyket och kanske gå upp till ytan för att kolla vart båten är och sen gå ner igen utan att se till att få kontakt med båten. 3:an Vad händer om jag vill dyka me inte de andra? Får jag inte dyka då? 5:an skulle jag ha svårt att åtlyda. 7:an Jag skulle uppge dyktid 2 timmar maxdjup 70 meter så de slipper bli oroliga. 8:an kommer jag upp och de inte ser mig så smyger jag ner igen. 13: Jaaa kompasser brukar ju inte vara så stabila och tillförlitliga men visst jag får väl ta med en och smyga ner den i benfickan under dyket. Annars var det ju bra regler eller hur?
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |