| |||
|
Detta är säkert en fråga som är väldigt urvattnat på detta forumet men jag vill ändå att ni läser igenom och gärna skriver och förklarar. Jag hade tänkt ge två exempel där jag tycker att det infinner sig en viss dubbelmoral, ett exempel som är en allvarlig fråga och en lite mer med glimten i ögat. Jag vill även påpeka att detta inte är en åsikt utan en frågestållning. 1. Gäller dom dykare som betalar 20 30 40 ända upp till 100000 pistoler på utbildningar för att kunna dyka djupare och djupare, längre och längre in i grottor och gruvor, sedan stå och peka varnande finger till dom som inte varit på andra sidan jordklotet och gått cavekurs (aja baja inte simma där). Påpekar för folk som dyker djupt på luft,många gånger i varma vatten där helium är dyrt, (aja baja det är farligt, tänk på dina nära och kära). Samtidigt åker man själv till Narvik eller något ställe i Östersjön (där bottentemperaturen ligger på 3-4 grader), dra på sig en nylondräkt av ett ofta förekommande märke (ett material som jag av egen erfarenhet vet att det inte behövs så myket för att slita sönder) och dundrar ner till 80-100m. Då undrar jag vari ligger säkerheten i det, hur agerar man om man sliter ett hål på dräkten efter 15 min bottentid på 100m djup? Har man då glömt bort sina nära och kära? 2. När man en solig dag åker ner till ett av dom populära kalkbrotten i trakten för att få sin dagliga dos av både den sociala biten och tiden under vattnet. När man just grillat sin korv och avnjuter den i solskenet så kommer det upp ett dykteam som det så vackert heter nu mer, uppjoggandes ur vattnet med sin standardklase med flaskor hängande runt sig. Joggar fram till sin nyköpta SUV och kastar av sig prylarna, sen hör man bakom ryggen att en utbrister ganska högt så att övriga besökare gärna ska höra vad som är på g. "Skynda på nu grabbar, vi måste åka och fylla på helium till morgondagens 70m dyk innan butiken stänger". Dom jobbar och svetten lackar för att därefter kasta sig in i bilen och sen dundra in till butiken i 170 blås, detta för att kunna göra ett lugnt och tryggt djupdyk i morgondagens solsken. Då undrar jag var ligger säkerheten i det? Jag vill även påpeka att det andra exemplet är inte bara taget ur luften.
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |