Namn: Lösen:

Shark Stopper

(Läst 815 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
I morse då jag steg upp så funderade jag på vad jag skulle göra med dagen. Inne i mitt badrum hänger dykutrustningen från söndagens dykning på tork. Vid rutinerna i badrummet kommer jag på mig själv med att fundera över all rost på min dykkniv. Kanske vore läge att putsa bort den?
Min dykkniv är införskaffad via tradera och av modell Thommes Diving. Den är värsta crocodile hunter kniven.
Inom klubben skämtar vi om den och kallar den för shark stopper .. och dom vanliga knivarna för guppy stoppers ..

Det tycks vara så att bland det första man skaffar som ny dykare av manlig karaktär är just dykkniven. Och gärna så stor som möjligt. När jag nu sitter och putsar bort rost på min jättekniv undrar jag om det var därför jag köpte den? Eller om det löjligt låga priset på 70kr för en begagnad dykniv var anledningen?

Varför har jag då denna bjässe fast spännd vid min vad varje dyk? Jag har aldrig behövt använda den, inte ens den gången jag fastnade i fiskelina. ( buddyn drog sin guppy kniv fortare och erbjöd mig, han var mycket nöjd då det var bland hans första dyk.)

Jag har planer på att köpa ytterligare en kniv, en BCD kniv. Smidigt och lätt ska det vara tänkte jag mig. Kommer jag hänga av mig min shark stopper då? Absolut inte.

Till vardags är jag väktare och har diverse skyddsutrustning så som batong oh skyddsväst då jag jobbar, även handfängsel. Har jag någonsin behövt dem? Nej, inte under mina 4 år i branchen.

Skulle jag gå på jobbet utan dem? Absolut inte.

Någon dag kanske jag kommer behöva min shark stopper, någon dag kanske en mindre kniv inte räcker till för att böja, bända eller hugga min väg till frihet och bort från ond bråd död. Någon dag kanske jag önskar att jag putsat bort gravrosten från den så att den inte gick av då jag behövde den som bäst.

Jag anamar samma filosofi som jag gör i min arbetsroll och i min roll som skyddsombud: Det är bättre att ha och aldrig behöva, än att behöva och inte ha.

Så till alla som äger en shark stopper, av ny eller gamal modell, ta hand om den. Det är en billig livförsäkring OM den skulle behövas.

Mvh
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg 2011-11-29 08:05:21
30 postningar

Skrivet av:
Gustaf Järsberg mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Shark Stopper Gustaf Järsberg 2011-11-29 08:05
svara Sv: Shark StopperPentti Arkko2011-11-29 09:28
svara Sv: Shark StopperPeter Segerdahl2011-11-29 15:35
svara Sv: Sv: Shark StopperNiklas Sandlund2011-11-29 15:48
svara Sv: Sv: Sv: Shark StopperHåkan Jakobsson2011-11-29 16:48
svara Sv: Sv: Sv: Shark StopperHakan Larsson2011-11-29 18:10
svara Sv: Sv: Sv: Shark StopperVilhelm Eklöf2011-11-29 19:29
svara Sv: Sv: Sv: Shark StopperMarkus Gustafsson2011-11-29 20:13
svara Sv: Shark StopperLars Henriksson-Kruse2011-11-29 19:22
svara Sv: Shark StopperMichael Andersson2011-11-29 21:47
svara Sv: Shark StopperMartin Quensel2011-11-30 11:56