| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
För några dagar sedan fick jag, och många andra med mig ett mejl från Sjöfartsverket. Man har på myndigheten uppgiften att inventera miljöfarliga vrak, och efterlyser nu uppgifter om intressanta vrak. En pressrelease kring detta finns upplagd under Nyheter här på sajten. http://www.dykarna.nu/dyknyheter/sjofartsverket-gor-vrakinventering-1032.html Nedan återfinner ni det mejl som skickades ut - de behöver hjälp från alla med uppgifter av intresse, och mijöfrågan berör ju faktiskt även oss alla. Dyk Väl! Pär Ahlgren Utskickat mejl: -------------------------------------------- Hej! Mitt namn är Mikael Jesäter jag arbetar på Sjöfartverket i Norrköping. Just nu deltar jag i ett arbete med inventera vrak som kan utgöra ett hot mot miljön i våra vatten. Sjöfartverket har fått detta uppdrag av regeringen för att senare kunna avgöra om det krävs insatser för att förhindra att vraken som utgör miljöhot och skadar vår omgivning behöver saneras. Vrak och andra lämningar på havsbotten, främst tillkomna efter 1900-talets båda världskrig, har efter hand påvisats kunna utgöra ett allvarligt miljöhot. Uppdragets syfte är att öka kunskapen om vilket reellt miljöhot läckande vrak kan utgöra. Sjöfartsverket ska utreda omfattningen och miljöriskerna med vrak och liknande miljöhot på havsbotten. En inventering, utsortering och riskanalys kommer att genomföras av de vrak som bedöms kunna utgöra ett miljöhot. En huvudfråga i utredningen, utöver själva inventeringen, är på vilket sätt och i vilken omfattning miljöhotet kan motivera om framtida saneringsinsatser är nödvändiga eller inte. Vid prioritering av vilka vrak där en saneringsinsats är nödvändig eller effektiv är kunskaper om vrakens kondition och status samt vilken tidsaxel en nedbrytningsprocess omfattar avgörande. Olika ämnens reaktion i vatten skall utredas för att kunna kvantifiera miljöhotet från såväl kvarvarande bunker som olika lasttyper. Anledningen till att du/ni har fått detta mejl är att mina sökningar på Internet har gett träffar på din/er adress och att det verkar som att du/ni har kunskap och intresse av vad som finns i våra vatten. Jag behöver all hjälp som går att få och då vänder jag mej till er som sitter på mycke information och kännedom om vad som finns där nere. Detta är ett jobb som jag hoppas att alla känner ett miljöansvar inför, att kunna bevara våra vatten i dykbart skick. Det jag vill ha hjälp med är om du/ni har vetskap om något vrak eller annat föremål med miljöfarligt innehåll eller last/Bunker . Definitionen av potentiellt miljöfarligt vrak är: 1. Ett registrerat bruttotonage på minst 100 bruttoton. 2. Fartyget skall ha förlist efter 1900. 3. Fartyget skall vara drivet av olja, diesel eller liknande och därmed haft detta som bunker vid förlisningstillfället. 4. Fartyg som haft miljöfarlig last* vid förlisningstillfället ska vara med även om de inte uppfyller kriterierna 1-3. * petroleumprodukter, t ex olja och diesel, krigsmaterial, t ex ammunition och stridsgas, andra typer av miljö- eller hälsoskadliga ämnen eller kemikalier. Vet du/ni något vrak som uppfyller något eller några av dessa kriterier, vore jag tacksam Om du/ni kunde skicka uppgifterna till mej. Det som jag i första hand vill veta är dessa uppgifter: Positionen i Wgs-84: Latitud: Longitud: Last vid förlisning: Djup över objekt (Minsta djup): Höjd över botten: Ev. Namn: Längd: Bredd: Bunkertyp: Vrakobservationer: Läckagerapport: Nedbrytningsstatus: Vet ni inte några uppgifter så utelämna dessa. Har ni mera uppgifter tas dessa med tacksamhet emot. För att hinna arbeta vidare med era uppgifter behöver jag få in dessa senast 1 september 2010. Då min rapport måste sammanställas. Ps. Tar dock alltid emot vrakuppgifter för införande i sjökorten, eller rättelser av befintliga vrakuppgifter i sjökorten.Ds Tack ! Hälsningar Mikael Jesäter Farledsavdelningen Tel : 011- 19 15 41 Mobil : 0708-19 11 26 e-mail: mikael.jesater@sjofartsverket.se
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |