| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Efter de diskussioner som förts på dykarna.nu kan man konstatera att dykningen utvecklats väldans snabbt de senaste åren, fast mest i betydelsen många OW och AOW dykare. Det är inte självklart bra att dykningen når status av ”folksport”, dvs. att var eller varannan i Sverige har dykcert. Personligen ser jag mer för- än nackdelar, men det är inget givet mål att sträva efter. Men visst vore det kul om det intresse för dykning som vaknat kan hållas vid liv? Såvitt jag förstått de större dykbutikerna och utbildningsorganisationerna rätt så har nu trenden vänt, dvs. jo det utbildas faktiskt väldigt många dykare på grundutbildningsnivå, men det är ändå inte samma tillströmning som tidigare. Här kan säkert någon från dykorganisationerna hjälpa till med faktisk statistik. Jag tror detta till stor del beror på att dykutbildningen har en tendens att koncentreras kring de stora organisationernas koncept, jag tänker då på PADI, IANTD, NAUI m fl. Finns det inte mer än tre sätt att utbilda dykare på? Jag ställer mig tre frågor: 1) Varför har tillströmningen av dyksugna på grundnivå avtagit? 2) Varför vidareutbildar sig en så liten andel av de som har grundutbildning? 3) Varför finns det så få koncept för hur utbildningen bör läggas upp och genomföras? Jag tror för egen del att tillströmningen av nya dykare till grundutbildningen avtagit eftersom avgörande för efterfrågan på dykkunskaper byggs upp med image och attitydpåverkande marknadsföring. För att ta ett banalt exempel så tror jag att töntiga Aquanauts har en positiv attitydpåverkan, men ger en alldeles felaktig bild av vad man kan få ut av dykning. Den positiva bilden de ger är att dykning är ballt, nått som det ”vackra folket” ägnar sig åt osv. Vid första kontakten med ett ”vanligt” dykcenter och deras utbildning så försvinner nog det mesta av lusten att fortsätta. Butikerna är oftast bara snäppet ”ballare” än en cykelaffär. Utbildningslokalerna är oftast dåligt ventilerade och påminner vanligen mer om ett skyddsrum eller en körskolas lokaler än om en glamorös språngbräda till avgörande insatser för naturen under vattenytan iklädd rosa slipover och målade naglar. Det är bara PADIs videofilmer som fortfarande gör klart för deltagaren att jo, du är faktiskt på rätt ställe. Sammanslagningar av stor betydelse för dyksverige har skett de senaste åren. Allt i syfte att skapa stordriftsfördelar som medger billig och effektiv utbildning av stora volymer tillströmmande elever. Detta får dock inte ske utan att standarden också förbättras. Den under år 2002 stagnerande tillströmningen får inte innebära att sammanslagningarna skett, men att de nu så mycket större organisationerna ändå avstår från att genomföra de investeringar som försvarar deras större andel av marknaden. Annars har vi bara fått koncentration, en oligopol liknande marknad med få stora aktörer och därutöver ett antal mycket små aktörer som i stort bara väntar på uppköp eller att konkurreras ut pga prispress. Det gagnar inte dyksportens framtid. Det leder bara till ensartat utbud i butikerna och kanske ändå färre än tre grundkoncept för hur utbildning skall genomföras. Tre amerikanska koncept är minst ett alternativ för lite. Var är det helsvenska konceptet anpassat för våra tuffa dykmiljöer? Jag har inget svar på varför tillströmningen avtagit, men lite tror jag det beror på taskiga, sjaskiga lokaler och till svenska förhållanden illa översatta och anpassade amerikanska koncept. Nästa fråga är vidareutbildningen. Här handlar det väldigt mycket om de stora organisationernas attityd till den fortsatta utvecklingen av dykare. Amerikansk rättspraxis med stämningar av leverantörer spelar nog stor roll för den avoga inställning som dykorganisationerna haft till först nitroxutbildning och sen trimixutbildning. Men i sverige har vi inte det amerikanska skyddet av konsumenterna som ”defaultvärde”, dvs. här kan man inte stämma organisationerna hur som helst utan egen avsevärd risk ur ekonomisk synvinkel. Så, varför är vi även i Sverige så rädda för att satsa på vidareutbildning över nitroxnivå och varför tog det så lång tid att skapa sådan utbildning? Varför var vi så negativt inställda? Jag tror att svaret ligger i att vi i sverige egentligen bara har franschise-avtal med de stora utländska koncepten, inga egna koncept. Varför har vi inte det? Var finns den svenska kunskapen? Varför förvaltar ingen det kunnande som marinen har och gör ett svenskt alternativ? Vi behöver ett koncept som inte förbjuder handskar under dekodyk, som inte skjuter ner elever till 45 m bara för att skillsövningarna i tropiska vatten ger lagom tuffa villkor för det. Ni stora distributörer av butiks- och dykutbildningskoncept, visa musklerna! Ta fram ett svenskt alternativ anpassat till dykning i kalla mörka vatten. Var inte blyga. Här har vi nog det mest logiska svaret till att så få vidareutbildar sig. Det finns helt enkelt inget vettigt koncept för dykning i Sverige. Vi har inget anpassat alternativ. Vi skall väl inte nämna några företagsnamn i detta sammanhang, men det finns en organisation norr om stockholm som kör NAUI och som satsat denna höst på uthyrning av utrustning för dubbelpack med vinge, allt i syfte att locka till vidareutbildning. Hatten av för er! En bra början, när bygger ni eget koncept, anpassat till svenska dykförhållanden? Så till frågan varför det finns så få koncept. Främst tror jag det beror på problemen att få acceptans internationellt för certifieringar i andra än de amerikanska och franska namnens regi. Men de är ju fel i svenskt vatten! Man skickar inte dykare till 45 m djup på luft, när vattnet är kallt, sikten dålig och instruktören bryter mot arbetarskyddsföreskrifter. Det är för mig helt obegripligt att det inte dykt upp alternativ till dessa bjässars utbud. Via SSDS borde vi kunna få ut en acceptans för ett svenskt alternativ på internationell nivå i alla fall. Borde inte marinen kunna bidra med kunskap och kompetens? Visst går det att bygga en vettig utbildning på högre nivå avpassat för kalla mörka vatten? Svenska dykare har ju gott rykte internationellt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |