Namn: Lösen:

SVAR: En komplettering

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
För att mota "Olle i grind" så vill jag framhålla att vrak som inte är äldre än 100 år och som ligger på internationellt vatten av vissa kanske anses "ägda" av någon. Jag vill då blott påpeka att detta kanske kan gälla vissa vrak men inte alla. Vem äger Nazi-tysklands sänkta fartyg? En komplikation i den delen är att vrak som lämnats kvar på internationell havsbotten kanske kan anses övergivna och därmed skulle också eventuell äganderätt gå förlorad. Hur en gränsdragning skall göras är inte helt lätt att redovisa och får nog bli föremål för en annan enskild uppsats. En annan sak som bör noteras är att försäkringsbolag eller rederier som kan tänkas vilja hävda en äganderätt kan få svårt att lagföra någon som plundrar ett vrak. Tänk Er själva, vilkets lands lag gäller? Var skall personen eller personerna lagföras? Dessutom kan man tänka sig att frågor om utlämning helt förhindrar lagföring. Kontentan är därför att äganderätten, även i de fall den eventullt finns, är så svår att hävda till vrak på internationellt vatten att det beträffande enskilda och inte offentliga vrakplundringar sannolikt är "fritt fram" som jag skrev i mitt huvudinlägg.

Claude Zacharias 2002-10-06 13:33:00
132 postningar

Skrivet av:
Claude Zacharias mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Svensk och internationell reglering vrak Claude Zacharias 2002-10-06 12:59
svara SVAR: En kompletteringClaude Zacharias2002-10-06 13:33
svara SVAR: En bild från praktikenSten Meyer2002-10-06 21:08
svara SVAR: UNESCOSten Meyer2002-10-06 21:23
svara SVAR: Svensk och internationell reglering vrakRichard Lundgren2002-10-08 09:29

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: