| |||
|
Jag får rätt ofta frågor om uv-foto som rör kompaktkameror. Eftersom jag aldrig provat uv-foto med kompakt, så har jag inte kunnat svara vettigt på dem. Av egen nyfikenhet och för att kunna svara bättre så köpte jag för ett tag sedan ett skal till den "fickkamera" jag haft på land. Det råkade vara en Canon Powershot S95. Den kameran är inte unik på något sätt och det finns motsvarande av andra märken. Den är liten, rimligt prissatt (runt 3500 har jag för mig), kan fota i RAW-format och har helt ok vidvinkel (motsvarar 28mm på film). Jag testade snabbt i pool för ett bra tag sedan, men nu har utrustningen äntligen testats i verkligheten också. Det var på Bonaire förra veckan. Eftersom jag hade med mig både kompaktkameran och min vanliga systemkamera under testdyken så fick det bli på husrevet där jag kunde leva med stöket att dyka med dubbla kameror. Jag har inte letat ihjäl mig efter de häftigaste motiven eller försökt ta de mest kreativa och spektakulära bilderna, utan jag har försökt fota lite varierat för att se vad jag skulle kunna få ut av en kompaktkamera. Så hur gjorde jag då? Jag tog med kameran på totalt fyra dyk. De första två hade jag en manuell lös slavblixt monterad. Det råkade bli en Ikelite DS125 som jag hade, men det hade fungerat lika bra med i princip vilken lös blixt som helst då jag körde den manuellt och aldrig på mer än halv styrka. Jag hade även med mig en extern vidvinkelkonverter som jag använde på kanske hälften av bilderna. På de två sista testdyken tog jag bara med mig kameran i skalet. Ingen vidvinkeladapter eller lös blixt. Jag tog alla bilder i RAW-format. I datorn har jag i RAW-konverteringen justerat vitbalans, exponering och liknande. Efter det har jag beskurit bilderna, förminskat dem och tankat upp dem här. Ingen uppskärpning, borttagning av backscatter eller liknande. Med andra ord en helt normal hantering av bilder oavsett om det är under eller över ytan. Länk till bilderna från de första två dyken: http://www.dykarna.nu/fotoalbum/25174.html Länk till bilderna från de andra två dyken: http://www.dykarna.nu/fotoalbum/25173.html Totalt sett är jag rätt nöjd med vad jag lyckades få ur kameran. Skillnaden mot min vanliga utrustning är rätt stor i både handhavande och bildresultat, men det är inte så konstigt, då det skiljer massor i pris. Fast det är absolut värt att poängtera att skillnaden under vatten är enormt mycket större än på land. Jag har på en del fotouppdrag på land det senaste året haft med mig både kompakten och systemkameran och vid flera tillfällen använt bilder från kompakten i slutresultatet. Även i rätt stort format i tryck har det funkat bra med bilder från kompakten. Det tror jag inte jag skulle kunna göra under vattnet. Dyken med lös blixt var kul. Jag kunde ställa kameran på lägsta ljuskänslighet (80 ISO som ger lågt brus), automatisk exponering och låta den underexponera ett par steg (bakgrunden lite mörkare, djupare blå och mindre störande). Den externa blixten orkade exponera motiven bra i det klara vattnet. Bländaren höll jag mellan 5 och 8 ungefär (ordentligt skärpedjup och slarvmarginal med fokuseringen). Tiderna valde kameran själv. Rätt enkelt att ta bilder av de motiv jag ville. Visst är det en fördröjning innan bilden tas, men med lite planering, erfarenhet och kunskap om djurens beteende så går det oftast rätt bra. Manuell blixt är stökigare än en bra blixtautomatik, men det är ju inte värre än på en systemkamera med manuell blixt. Inget jag skulle välja själv, men inget som stör galet mycket. Man missar väl några motiv genom felexponering, men har man den här utrustningen har man förmodligen inte lovat leverans till någon uppdragsgivare, så det kan man nog leva med. Om jag ska resa någonstans och bara göra något enstaka dyk kan jag absolut tänka mig att släpa med mig en sådan här liten utrustning. Klart sämre än min "riktiga", men rätt kul och det går absolut att få till bra bilder. Dyken med bara kameran och skalet var klart svårare. Jag gjorde först som instruktionen till kamera och skal sade men då blev jag inte lycklig. Det finns ett speciellt UV-läge på kameran. Rent skit. Det är helt enkelt en förvald vitbalans som tar bort en massa blått. Det funkar säkert vid någon speciell kombination av ljus, vatten och djup, men för mig funkade det inte oavsett djup. Å andra sidan kan ju kameran spara bilderna i RAW-format och då går det att justera vitbalansen i efterhand. Helt ovärderligt under vatten i befintligt ljus. Jag skulle enligt instruktionen ställa kameran i AV-läget. Det funkade på riktigt grunt vatten i befintligt ljus, men så fort jag använde blixten blev det fult som attan. En vidrig mix av blixtens vita ljus och ytljusets blågröna. Ett fult ljus som jag sett i massor av bilder uppladdade på nätet. Nu förstår jag varför de ser ut så. För att få till bra bilder utan extern blixt var det till att slå över kameran i manuellt läge. Efter ett tag hittade jag några inställningar som funkade rätt ok. För att blixten skulle orka lysa fram några färger alls, så fick det bli lite högre ISO (200) och större bländare (mellan 2 och 4). Lite brusigare och mindre marginal med fokuseringen, men jag hade inget val. Med så mycket ljusinsläpp fick det bli väldigt kort slutartid för att inte solens blågröna ljus skulle gegga till bilderna. Jag höll mig till 1/500 efter ett tag. Det var inte alls lika smidigt som att fota med systemkameran, eller kompakten med lös blixt, då jag fick justera inställningarna i farten för att få vettig exponering. Redan på ISO 200 är felmarginalen rätt begränsad med en kompakt, så det gäller att ligga någorlunda rätt direkt. För mig sitter den typen av justeringar i farten i ryggmärgen efter en massa års fotande, men det gäller nog tyvärr inte för de flesta i kamerans målgrupp. Längre bort än några decimeter eller riktigt nära funkade inte hur jag än gjorde. Lite paradoxalt att man måste kunna fota som ett proffs ju mindre proffsig utrustning man har. Visst går det att få till en del vettiga bilder med bara kamera och skal, men inget jag kommer göra om frivilligt. Lite slutsatser då för de som orkat läsa ända hit: - Ja, det går att få bra bilder under vattnet med en kompakt. Inte lika bra eller lika lätt som med en systemkamera, men det går absolut. - Känner man sig inte trygg med de fotografiska grunderna om ISO, tid, bländare och hur de funkar tillsammans är det dags att läsa på. På riktigt. Inte på någon högskolenivå, men se till att det verkligen sitter. Annars kommer man garanterat missa möjligheten att ta bra bilder. - En kamera som man ska använda under vattnet SKA klara av att fota i RAW-format om man överhuvudtaget bryr sig om resultatet. - Tillverkare som rekommenderar ett uv-läge utan att nämna att kameran klarar av RAW-format ska ha en snigel på ögat. - Räkna med kostnaden för en extern blixt direkt. Kameran utan den lösa blixten är inte komplett. - Finns det mer pengar så är det läge för en vidvinkeladapter, då det blir klart roligare och bättre med sådan. - Två blixtar är visserligen kul, men skit i det. Ska man lägga så mycket pengar och släpa på prylar är det nog hellre dags att fundera på en systemkamera. (Begagnad äldre om pengarna tryter.) Med rätt hantering och placering av den enda blixten kommer man väldigt långt. Fast det tänker jag inte ta upp här. Något ska jag väl spara till de kurser och resor jag håller. Jag kan ju inte avslöja allt här… - Äger man en kompaktkamera utan några andra tillbehör än skalet är det helt ok att skylla på prylarna när bilderna blir dåliga. - Får man inte till bra bilder med sin kompakt är inte lösningen automatiskt en systemkamera. En lös blixt och en bra bok eller kurs lär ge klart mycket mer. Det jag skrivit ovan är mina helt egna tester, åsikter och "sanningar". De gäller såklart inte för alla, så ta det för vad det är. Däremot gäller det jag skrivit oavsett vilket märke på prylarna man har. Nu råkar jag använda kameror från Canon och uv-prylar från Ikelite för att jag trivs bäst med dem, men det skulle funka precis lika bra med prylar från de andra (större) tillverkarna. Även om jag inte testat själv så lär en Nikonkompakt i ett skal från 10 Bar ge precis samma resultat.
|
|||
Visa alla svar«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |