Namn: Lösen:

Öronproblem

(Läst 9596 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Man måste skilja mellan problem i örontrumpeten och problem i hörselgången.

Örontrumpeten sitter på "insidan" trumhinnan, och går mellan mellanörat och svalget. Tryckutjämning av öronen sker i normalfallet genom att örontrumpeten öppnas, så att luft kan passera in eller ut och mellanörat anta samma tryck som omgivningen.
Om örontrumpetens slemhinna svullnar igen, på grund av t.ex förkylning eller irritaion orsakad av för kraftig tryckutjämning, så kan man få ont i öronen och problem att tryckyutjämna. Om svullnaden blir rejäl och långvarig kan man få vätska i mellanörat, något som ibland tar ett par veckor att bli av med.

Hörselgången sitter på "utsidan" trumhinnan, och går från ytterörat till - ja, till trumhinnan, helt enkelt. Om huden i hörselgången svullnar på grund av t.ex "swimmer's ear" (huden i hörselgången mjukas upp av vatten vid långa bad eller i dyk - i rent eller smutsigt vatten - så att de normalt harmlösa bakterier som ingår i hudens vanliga bakterieflora kan leta sig ner i djupare hudlger och orsaka infektion) så kan man få ont i öronen och problem att tryckutjämna.

Det kan alltså vara lite svårt att skilja mellan problem i hörselgången och problem i örontrumpeten, eftersom en del av symptomen är likadana.
Behandlingen blir dock helt olika beroende på var problemet sitter. Problem med örontrumpeten kan man inte komma åt med örondroppar (de droppas ju i ytterörat, och kommer inte förbi trumhinnan), utan avsvällande medel i tablettform, samt ibland nässpray brukar vara det vanliga. Problem i hörselgången, däremot, behandlas ofta med just örondroppar.
Därför är det helt avgörande att se till att få koll på var ens problem sitter innan man ger sig på att behandla dem.

Själv har jag ibland problem med örontrumpeten, eftersom jag lider av överkänslig nässlemhinna. Det är då inte alltid bara näsan som svullnar av t.ex cigarettrök, damm och annat retande. Även örontrumpeten svullnar, och jag har väldigt låg tolerans för kraftiga tryckutjämningar.
Innan jag fick detta klart för mig visste jag bara att jag ofta hade svårt att tryckutjämna, och ofta hade ont i öronen efter dyk (och att jag jämt var täppt i näsan). Ett besök hos en öron-näsa-halsläkare gav både en förklaring till problemen, och behandling som hjälper väldigt bra.
I mitt fall är det kortisonspray i näsan som förebygger problem genom att minska slemhinnornas känslighet så att de inte svullnar så lätt till vardags, och Rinexin (receptbelagda avsvällande tabletter) som förhindrar svullnad under dyk. Men behandlingen varierar givetvis beroende på exakt vad som orsakar ens problem.

Alla människor kan få problem med öronen vid en förkylning - det behöver inte vara något annat än en engångsföreteelse.
Men ska man åka på en dykresa, som du tydligen ska, och inte säkert hinner kolla att öronen är OK genom att dyka här hemma innan dess, så kan det nog vara värt att gå till en öron-näsa-halsläkare och få koll på läget.

Alexandra Grönvall
Alexandra Grönvall
2007-01-14 01:02:55
1 540 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Torrt på fötterna om blöta öron? Dennis Eriksson 2007-01-13 19:37
svara ÖronproblemAlexandra Grönvall2007-01-14 01:02

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: