| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
egentligen lärs ut numera på diverse dykskolor, jag kan inte låta bli att reagera längre, med inte allt för stora mellanrum så dyker det upp inlägg och diskusioner om hur vissa saker skall göras alt ett visst betendes vara eller icke vara osv. Ska det vara så himla svårt att fatta att teknisk dykning inte har något med sportdykning att göra, så heller inte DIR, dir är något som tekdykare nyttjar sig av, för att deras liv hänger på det, en mindre erfaren sportdykare har marginell nytta av den utrustning som en tekdykare har eftersom den ställer till med mer besvär en nytta när man vill nöjjesdyka, vilket de flesta sportdykare gör, det skall vara lätt och enkelt att dyka, eller är det snarar en frågan om att sportdykare generellt har blivigt prylbögar, ursäkta uttrycket men hela debatten om DIR är larvig, dom som sysslar med den typen av dykning må det vara händ men oss andra bör släppa det området. Jag ska inte påstå att min instruktör på min OW kurs var ett föredömme, men jag hoppas att skolorna i runtomkring håller högre standard än så, med det menar jag att dom borde tala om hur man anpassar sin utrusting och varför, lika så gäller det när man köper utrusting, vet kunden vad den skall ha och varför, ska man t.ex. ha 2*15 för att vara cool??? eller för att det har blivigt en fluga, vansinne kallar jag det, om du verkligen behöver en viss utrustningsdetalj då må det vara hänt men inte annars. I detta avseendet tycker jag att det i så fall kan vara på sin plats att ha en teksida och en sportsida, tyvärr tror jag att allt för många har tagit för stort intryck av allt skriveri om DIR mm. Har man inte DIR är man inte dykare verkar det som, är det så det skall vara, i så fall skämms jag över att utöva en sport som denna, och många med mig tycker detsamma men det finns säkert lika många som tycker motsatsen och på båda sidor finns det dem som tar strid för eller emot eller bara sitter tyst och tror det ena eller andra, det är upp till vara andra, men jag anser att det är fel att indirekt måla upp en norm att "så här skall det vara". För dom som kör kurser på olika nivåer från OW till avancerade Trimixkurser, så är det ett ansvar att upplysa om det är skilnad att dyka med det ena eller det andra, och klargöra att man förvisso kan ha en åsikt, men man bör hålla inne med den när det gäller vad man ska ha för saker med mera, ett forum som detta har en fruktansvär "impact" på folk som har liten eller ingen kunskap om vad som gäller. Nu har jag skrivigt av mig lite, hoppas att någon eller några tar till sig detta på ett positivt sätt och agerar efter det, låt oss sportdykare få vara just SPORTDYKARE! Tack. /Glenn
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visa alla svar
«TILLBAKA Svara på detta inlägg Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: Svar: |