Namn: Lösen:

Varför finns inte fler MCCR kopior?

(Läst 1073 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Har suttit och läst lite om SCR maskiner och vad jag förstår så finns det en uppsjö av kopior av Halcyons RB80. Kopiorna verkar tillverkas i diverse länder och mest vara relativt amatörmässiga replikor av originalet. Principen är ju ganska enkel men man bör nog veta vad man pysslar med om an går något sådant. I alla fall jag skulle ha betänkligheter att hoppa i vattnet med en egentillverkad maskin som inte testats av tredjepart innan tillverkning. Än värre är det att sälja den till någon annan,

När det gäller CCR som är elektroniskt styrda är det väl främst elektroniken som är den dyraste komponenten. Elektronik går att införskaffas av universalmodell men det ökar ju priset kraftigt. Detta skulle nog inte ha någon större komersiell framgång då priset kommer landa i närheten av vad en komplett och testad maskin kostar.

Men skulle inte copy cat marknaden fungera bättre på en MCCR? Principen är ju nästintill lika enkel som en scr och en traditionell MCCR utan redundans i form av solonoid (rätta mig om jag har fel). Principen är lika enkel som genial och om jag förstår det rätt är den enklaste formen av MCCR en SCR med ställbart konstantflöde med antingen en nålventil eller en manuell injektionsknapp. Det som saknas då är en PO2 knapp och vips så har du en MCCR.

Det som skanas i ekvationen är celler men idag finns det ju massor av tillverkare som köparen kan välja och vraka emellan utan att behöva ställas till svars för varför inte maskinen tredjepartstestats.

Så till frågan, varför har inte fler MCCR maskiner kopierats då SCR marknaden verkar kopieras och klonas flitigt? Finns det ingen marknad eller är MCCR maskinen för komplex för att få en replika från ett annat land? Är marknaden för begränsad? Troligen inte då SCR måste ha en betydligt mindre målgrupp dykare.

Det jag ser framför mig är en tillverkare som massproducerar en traditionell MCCR i kina där du själv får välja PO2 mätningsutrustning. Kina tillverkar ju allt som är av plast och såhär i juletider till vrakpriser och gärna saker som är kopierade av kända märkestillverkare.

Varför inte RB komponenter? Eller är marknaden för liten eller mer komplex?

PS: Hoppas slippa påhopp på maskintillverkare samt diskussionen om MCCR VS ECCR,

Daniel Mattila 2011-12-27 08:58:02
483 postningar

Skrivet av:
Daniel Mattila mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Varför finns inte fler MCCR kopior? Daniel Mattila 2011-12-27 08:58
svara Sv: Varför finns inte fler MCCR kopior?Nils Möllerström2011-12-27 10:44
svara Sv: Varför finns inte fler MCCR kopior?Alex Norden2011-12-27 14:26
svara Sv: Varför finns inte fler MCCR kopior?Fredrik Hyllander2011-12-31 13:23

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: