Namn: Lösen:

Dyk nr: 74, Nackastrand


DYKARE :
PARKAMRAT :
Kristian Lyberg, Dmitri Gorski, Zell och Mika  
DATUM :
2005-04-28
MAXDJUP :
22,5 meter
DYKTID :
44 minuter
VISAD :
604 ggr

Skymmningsdyk. Riktigt grymt dyk, häftigt att se allas lampor när det är mörkt och sån otrolig sikt på nackastrand (5+ meter). Simmade runt lite på vraket, sen tog vi en sväng utåt vid fören. Simmade tillbaka, såg en stor fisk. Mätte lite på vraket med min spool.
Allt gick fint under dyket, lite rörigt när alla simmade i en stor klump bara ;)
Krille tecknar att vi ska börja bege oss tillbaka, jag kollar på manometer. 30 bar! Det är ju lugnt tänker jag, 30 bar är ju typ hur mycket luft som helst, det klarar jag mig utan problem att komma tillbaka på! Så, vi börjar simma tillbaka till rören, jag och krille går först. Vid rören svänger jag runt mot dom andra och väntar in alla så att alla är med. När alla är samlade påbörjar vi uppstigningen. Vid 10 meter så kommenderar jag första säkerhetsstoppet. Sagt och gjort, jag och krille låg överst, sen dom andra tre strax nedanför. Sen börjar vi lätta från säkerhetsstoppet och strax börjar jag känna att sekundärtrycker börjar minska! "Mysko" tänker jag, "jag har ju gott om luft" kollar manometern och märker att den inte är så pigg! Så jag tecknar till krille att jag vill ha luft, han tror att jag skojar, så jag tecknar en gång till och då börjar han fatta att jag menar allvar. Jag får krilles longhose och vi fortsätter upp till nästa säkerhetsstopp, ligger där några minuter och sen går vi upp.

Gick smidigt, men ack så klantigt. Jag började med minst gas av alla, hade 265 bar i en åttaliters flaska. Märkte att min andning hade börjat öka på grund av nedkylning när vi lämnade vraket. Hade ett lager mindre med kläder än jag brukar. Tror dessutom att man kanske börjar bli nonchalant på småsaker (som gas!) när man precis börjat bli varm i kläderna och dykt så mycket på sistone. En annan dålig bortförklaring är att jag är van att dyka med femtonflaskor, då man har dubbelt så mycket gas i flaskan vid samma tryck.

Alltså en anledning att börja revidera sitt säkerhetstänkande och bli mer noggran. Kul att allt fungerade så smidigt som det gjorde och en nyttig erfarenhet att känna hur det känns att verkligen få ett luftstopp på riktigt.