Dyk nr: 62, Stokkoya Norge


DYKARE :
PARKAMRAT :
Lennart Larsson  
DATUM :
2005-05-20
MAXDJUP :
22 meter
DYKTID :
33 minuter
VISAD :
503 ggr

Detta dykat plockade vi kammusslor.
De första var svår att få syn på men när man hade vant ögonen på vad man letade efter så va de lätt att hitta. På slutet av dyket såg vi mängder men vi hade alla fulla händerna så det gick inte att få med sej fler.
När vi kom upp på båten visade skepparn, (Roar) oss hur man öppnade dem och rensade dem, sen åt vi alla av musslans muskel, rå och nyfångad! Kan nog inte bli färskare än så!! Gott var det i allafall!
Roar berättade att de kostade 40 kronor styck om man köpte dem på fiskmarknad i Trondheim!!
När vi kom i land hämtade vi en Japansk krydda som hette Wasabi och blandade den med soya och doppade musselbitarna i denna starka sås. Det var riktigt gott!!!