Dyk nr: 751, Friedenau
Blåste någo mer idag - dock inte så det störde. Idag fick Sten tillsammans med Ted pluppa i först. Peter, Wendpap och Jonas gick strax efter. När Tom och kursarna skulle gå i gick Mattis halstätning sönder så det blev stopp i maskineriet. De fick vänta till Ted kom upp igen då han hade rätt storlek på dräkt. Erik och jag gjorde oss klara för att avlösa Sten när de kom upp efter dyket.
Vår plan var att simma en vända ut till aktern och kolla runt där. Sten hann avslöja att det stod ett dubbelt reservstyraggregat (mao dubbla reservrattar) uppe på akterdäcket så det måste vi ju se...
När vi kom ner blev jag lite förvirrad och fick inte ihop väderstrecken riktigt. När Erik lagt ifrån sig dekoflaskorna skulle vi simma akterut. Jag tittade lite extra på dykdatorn då jag är lite ovan vid displayinformationen och när jag tittade upp igen var Erik som bortblåst. Eftersom jag inte hade riktig koll på var jag befann mig simmade jag runt lite grand i närheten av linan och hoppades på att jag skulle få se ljuset från Eriks lampa.
Efter någon minut såg jag ett lampsken i mörkret och jag simmade dit och mötte Erik. Vi återupptog simmandet mot aktern (längs babords reling). Framme vid akterbygget tittade vi runt lite grand och gick sedan upp på akterdäcket och tittade på reservrattarna - mäktigt ("a Kodak moment" som Sten senare uttryckte det). Simmade tillbaks till bygget längs styrbords reling - däcket var lastat med kantinvagnar och det fanns en del köksutensilier på däcket. Snart var vi tillbaks vid linan och påbörjade uppstigningen.
BT 20 min
TMX 18/40 2x15x200 (110 bar)
EAN50 1x10x200 (30 bar)
EAN80 1x7x200 (70 bar)

