Namn: Lösen:

Dyk nr: 132, Ingrid Horn (Tessi 2)


DYKARE :
PARKAMRAT :
DATUM :
2009-06-24
MAXDJUP :
28,8 meter
DYKTID :
47 minuter
VATTENTEMP :
4 grader
SIKT :
4 meter
VISAD :
891 ggr

Kvällsdyk med Tessi på Ingrid Horn.

Hade gjort upp med Marcus att vi skulle åka med på Tessi, vilket skulle bli första gången för oss båda. Dykmålet var Tessis paradnummer Ingrid! Har läst lite loggar senaste veckan och sikten har legat på lovande 4-6 meter vilket gjorde att man hade höga förväntningar.

Vi kom fram först av alla till Dalarö och marinan, väntade in Tessi som kom uppglidandes till betongbryggan efter några minuter. Lastade på, inväntade dykare och fick en bra genomgång av dykfartyget Tessi.

På vägen ut till dykplatsen gick vi igenom vraket och gjorde dykplanering tillsammans med Marcus och även Timo som hade blivit ansluten till vårt dykpar. Kändes lite utmanande att ha nya parkamrater tillsammans på ett svårt vrak som Ingrid men vi gick noggrant igenom hur vi skulle dyka och hur vi skulle agera beroende på vilken sikt det skulle vara där nere. Jonas på Tessi hjälpte oss och rådgjorde med lösningar för olika scenarior, kändes mycket bättre efter vår genomgång.

Efter första gänget var klara påbörjade vi vårt dyk, det var strömt på ytan och även ända ner till 12 meters förtöjningen som hade vält...alltså...ja ja.... vi hittade dock linan till Ingrid och jag ledde teamet längs linan till Ingrid, kommunikationen fungerade.

Kom fram till aktern och upptäckte sikten var hygglig, vi tillbringande i princip hela dyket kring akterpartiet, tittade även ner på rodret och nådde botten längst nere på aktern. Ville inte gå längre än kanten ner till nästa del av vraket men efter ett tag fick jag en fråga av Marcus om vi inte skulle se på reservproppen och jag tänkte ok då, sikten är ju rätt hygglig och det hade fungerat rätt bra hitintills så jag gick ner dit och Timo och Marcus följde mig.

Vi låg och tittade på den jättelika propellern ett bra tag och gick sedan planenligt upp igen och möttes då av en mäktig syn, nämligen reservratten med ett otroligt schysst grönt ytljus ovanför. Den stod mäktigt i de fria när man såg på den nerifrån liksom.

Vi tillbringade resten av dyket i kring ratten, kollade in mekaniken på axeln men förstod aldrig hur den var drevkopplad eller hur det fungerade, det har växt för mycket rostfragment på hela grejen att man kan inte urskilja vad som är vad.

Vi hade som gräns 35 minuter innan vi skulle lämna aktern och börja resan tillbaka. Vid 30 minuter på suunton var vi samlade vid linan och jag gav tummen åt de andra och de bekräftade. Vid 16-17 meter ungefär började man känna av strömmen, men först vid 4-5 meter var den kraftigare så man var tvungen att parera.

Vårt mellanstopp vid fundamentet på 12 meter blev lite väl veligt och obestämt men vi hade bra marginal vilket gjorde det lugnt och sansat. Vi gick upp till säkerhetsstoppet lite väl hafsigt men det var bra strömt och kunde vi bara ha kontakt med varann så fick det väl bli som det blev med resten. Körde klart stoppet och gick sakta mot ytan.

Klev upp i Tessi och fick gott kaffe av kapten efter vi hade kittat av oss. Fint dyk och bra planering vi gjorde tillsammans. Timo har dykt på ganska flitigt under våren, märks på hans dykning också. Med Marcus har jag dykt många gånger innan, det gick fint som vanligt. Pratade lite bärgningspolitik med den energiske Carl och Mattias på vägen tillbaka :) det var kul!

Fick också som vanligt höra av Marcus hans klagomål över sin egen lampa....börjar tro han försöker "lobba" inför sig själv att han ska köpa en ny lampa, han som fått en kanonlösning på en LED-lampa otroligt prisvärt! Nu är de bra Marcus! Du har en fin kanisterlampa som funkar hur bra som helst.

Tack och hej för denna gång!


Luft i paketet EAN30

Parkamraters loggar:
Marcus Reyier - Sv "Ingrid Horn"