Namn: Lösen:

Dyk nr: 411, M/S Trassel, Rindö


DYKARE :
PARKAMRAT :
DATUM :
2013-02-24
MAXDJUP :
9 meter
DYKTID :
41 minuter
VATTENTEMP :
0 grader
SIKT :
4 meter
VISAD :
350 ggr

Gamgubbarna i SWE ska doppa sig!!!

Planen var okänd till fredagkvällen, men vid halv tio så ringdes det och vi kom snabbt överens om att sikta på strax före 10:00 på Trassel.

Vaknade upp kvart över sju och det var ett strålande väder - ca 8 minusgrader och sol. Efter frulle och kaffe gick jag ut till garaget för att packa bilen. Allt packat, men så kom jag på att innervantarna var kvar inne i huset! Orkade inte gå in igen så jag tog den tunna våthandskarna för att ha innanför torrhandskarna.

Kom iväg vid kvart-tjugo över åtta, men hann inte längre än till Märsta innan jag kom på sak nummer två som jag glömt - motorsågen!!! Messade till PB om att chansa på isfritt, men fick inget svar så jag rullade vidare...

Framme vid Stora Wäsby kom jag på sak nummer tre som jag glömt (!) - raggsockorna - fasen seniliteten har slagit till med full kraft!!! Det blir till att frysa idag - om vi kommer i vill säga...

Nä, hade inte glömt mera så gled in vid färjeläget i Vaxholm i god tid innan färjan skulle gå. Kalasväder och här bara minus 2 grader. Ganska mycket isfritt i leden, främst på hitsidan, så jag tänker att det nog ska ordna sig med dykningen på Rindö idag! :-)

Ett kort färjetur och snabb biltur till och jag var framme vid dykplatsen där PB redan angjort sin SAAB.

Eftersom han hade lite bråttom (ville vila lite innan nattjobbet) så öste jag på lite med ihopplockning och påklädning. Lite snabbare än PB men det var gott att sitta på bänken i solen en stund så jag njöt på medan han fixade till det sista.

Plums, och ner i spat. Ner till vraket och en sväng utefter botten medsols för att sedan gå upp mot relingen vid fören. Över relingen och ner i lastrummet. In i verkstaden och sedan förut i lastrummet. PB tjonkar in ända längst fram i fören och börjar vifta frenetiskt med lampan så jag följer med in bland bråten. Och minsann!!! En gigantisk lake (ca 50 cm), tjock och fet!!! Kul!!! Vi lyser upp den en stund innan vi beger oss ut igen och upp genom den främre delen av lastrummet.

En sväng runt bygget och sedan tvärsa över till styrbordssidan igen. Ner mot botten och en kort tur över sprängstenarna innan vi går upp till ytan igen. Lite kall om både fingrar och fötter (grr) bryter jag ytan efter 41 minuter.

Lite eftersnack och sedan iväg mot färjan! Tack för idag kompis - himla trevligt!!!

PS. Hann till Sollentuna ungefär innan telefonen ringer... PB... "Du hade bråttom idag"... Jag: "Jasså?".. PB: "Du fick med dig min mask och min ishuva"... Jag: "Hoppsan, förlåt"... Det var väl själva den idag!!! DS.

EAN32
CNS 10% TOT 10%
Temp: 0 C
Sikt: 3-4 m
Dräkt: TORRDRÄKT
Bly: - kg
130 BAR -> 95 BAR (2 x 12l, 232BAR)
SAC: 12,5 l/min