Namn: Lösen:

Dyk nr: 492, Harm, Lillsved Värmdö


DYKARE :
PARKAMRAT :
DATUM :
2015-02-14
MAXDJUP :
19,5 meter
DYKTID :
66 minuter
VATTENTEMP :
2 grader
SIKT :
6 meter
VISAD :
327 ggr

Ett morgondopp med MH skulle det bli - alla de andra var på annat (CM i Sälen, MR i Dalom och PB på väg till Filippinerna).

Dykplats bestämd till Harm (första gången med RB) och tiden satt till 10:00.

Rasslade upp och sträckte på mig vid 07:00 och ägnade mig åt lite vraksänkning innan det var dags för frulle. Standardfrukost och sedan kaffe, sedan lite slöa innan nästa vraksänkning. Byta om och sedan till garaget för att plocka ihop och starta upp maskinen. Allt flöt på bra, så jag körde ut karetan och tog en java. Blev lite vraksugen igen så det var bara att hoppa in igen.

Kom iväg lite sent och Waze meddelade att jag skulle vara på plats först 10:15 så jag messade MH och bad om ursäkt. Han i sin tur var 15 min tidig - så det var bara att stå på för att korta ner förseningen så mycket jag kunde.

Solen sken ju längre ut jag kom och ute på Värmdö var vädret kanonfint. 1-2 grader och vindstilla!! Landade 5 över 10 så det blev ju bara en marginell försening.

MH var inte i någon brådska så vi tog det ganska lugnt. Snackade lite och bar ut slingflarra och fenor. Dagen till ära skulle jag prova den nya masken (den fina Black Line som jag fick av Poseidon) och samtidigt minska ca 1,5 kg i vikter. MH skulle premiärdyka med sin nya Petrel 2 SA.

Vi plockade iordning och lufsade iväg till strandkanten för att förandas och sedan var det ner i spat. Väl i spat frågade MH om vi hade någon plan och jag tänkte länge innan jag sa "vad sägs om ner och till linan, följa linan ut till vraket"?". MH flinade och så OKade det.

Ner under ytan och lugnt takt till linan. Allt flöt fint och det kändes väldigt kontrollerat. Två grader i vattnet men inte kallt så långt. Visibiliteten med den nya masken var lysande. Så låg volym att glaset var precis framför ögonen och HUD:en syntes perfekt. Vi kom planenligt fram till linan och följde den ut till vraket. Sikten varierade en del, kanske mellan 2 och 6 meter. Lugnt och fint ut till vraket. Allt flöt fint (och jag överkompenserade ingenting).

Vi kom fram till vraket och körde proppen och sedan babordssida fram till kollisionshålet. Gled upp till det och MH trängde sig igenom det för att ta sig ner i lastrummet. Jag tänkte göra detsamma, men kände att jag var betydligt bredare än med OC så när det tog emot lite för mycket så backade jag ut och gick runt ovanpå.

Mötte upp MH nere i lastrummet och vi seglade förut nere i det. Upp i fören och kikade in i backen och tittade på varandra - näe - inte idag och med dessa något mer otympliga utrustningar. Så vi följde styrbords reling akterut och bort till bygget. Jag vrider upp överkroppen och märker att det flödar verkligen luft ur lungan (genom ventilen) de måste ha varit knökfull). Jag gjorde en looptömning innan jag fortsatte. MH gick igenom det medan jag rundade framför. Återsamling på babordssidan och MH undrade vad vi skulle göra.

Då det redan hade gått ca 40 minuter och jag började frysa (kom inte åt knappen för att starta eltröjan) föreslog jag återfärd och MH var inte sen att OK:a det. Så vi sam bort mot linan och gled i sakta mak åter mot stranden, jag något framför MH. Vände mig om någon gång för att kolla att han var med. Sedan när vi kom fram till ca 10 meter så började jag bli så där lätt igen. Kämpade lite och märkte återigen när jag vred upp kroppen att lungorna var knökfulla! Slet lite med det innan jag åter fick bra kontroll vid ca 8 meter. Sedan var det inga som helst problem därifrån till stranden. Undrar varför det blir så...

Kom fram till stranden och bröt ytan efter 66 minuter - nu var det ganska kallt.

Gick upp och plockade ihop - kalla men nöjda med dagens plums. Sedan var det bara återfärden - och svänga förbi RH för att tacka och lämna tillbaka hans modul.

Grymt trevligt att dyka idag och bästa MH är en god kompis! Tack ska du ha!!!

Hoppas det blir ett dyk nästa helg - då ska jag utforska "fulla lungor-problematiken". Verkligen se till att loopen är tom när jag går ner och se om det gör någon skillnad...


Vikt: 4 kg
SP: 0,7-1,3
ppO2: 1,25
CNS: 28% TOT: 28%
OTU: 75 TOT: 75