Namn: Lösen:

Dyk nr: 169, Flygplan B17 - Öland


DYKARE :
PARKAMRAT :
DATUM :
2021-03-28
MAXDJUP :
36 meter
DYKTID :
30 minuter
VATTENTEMP :
1 grader
SIKT :
5 meter
VISAD :
440 ggr

Klicka för förstoring

Till album »

Utfärd med OCTOPUS Dykcenter och båten OCTAVIA.

Dags för B17 ...

Lite nervöst innan. Vågor, djupt, mörkt vatten, dålig sikt, nedstigning på lina till 36 meter. Inget man gör varje dag. Troligtvis ett av mina mer utmanande dyk i karriären. Väl på botten hade första gruppen slammat upp rejält så man såg inte mycket. Fick simma runt vrakert för att hitta bättre sikt. Spöklik känsla där nere, mycket historia snurrade i huvudet. Bottentiden tickade iväg snabbt. Ett par i gruppen började noja och kände av djupberusningen rejält. När vi skulle avsluta dyket och vända uppåt kunde vi inte lokalisera uppstigningslinan, det blev uppstigning utan referenser i det blå. Skjöt SMB och höll ihop gruppen, gick fint. Bra lärdom och erfarenhet.

Otroligt häftig dyk, dyker gärna här igen men då vill jag ha bättre sikt och lugnare vatten.

Fakta:

Under 1943 ökade intensiteten med bombningar över Tyskland av allierat flyg. Bombningarna hållick praktiskt taget dygnet runt av amerikanska och brittiska luftflottan och fortsatte så till krigsslutet. Tyskt luftvärn och jaktflyg bekämpade överflygningarna med allt de hade och många allierade bombplan återkom aldrig till sina baser. Flera av dessa bombplan blev skadade i luftstriderna och sökte sig mot svenska gränser för att nödlanda. En del störtade och försvann i Östersjön medan andra lyckades ta sig till svenska flygfält och åkrar. Under kriget kom Sverige att utgöra en landningsplats för över 300 flygplan från, framför allt, Tyskland, Storbritannien och USA.

Den 8 maj 1944 startade det fyrmotoriga, amerikanska bombplanet B-17G, 42-38008, med 10 man ombord från den engelska basen i Thurleigh. Målet var att släppa sin dödliga sista över Berlin och sedan återvända hemåt. Man hade precis fallit bomberna när planet träffades av tyskt luftvärn och sågs svänga bort från formationen. Med en havererad motor, svåra motorstörningar och oljeläckage styrde flygföraren Lt. Matichka sitt plan norrut. Över Kalmar stannade den andra motorn och svenskt flygförsökte få den amerikanska bombplanet att landa på F 12. Färden fortsatte dock norrut men klockan 14.01 tog färden slut då planet, med namnet ”Clay Pigeon” (lerduva) nödlandade i vattnet i norra Kalmarsund utanför Vållö , Mönsterås ca 2 nm sydost Sandö. Planet låg i ytan och började snabbt sjunka men hela besättningen klarade sig oskadda och en fiskare hjälpte amerikanarna iland.

Gas in: 230 ~
Gas ut: 140 ~
Avg djup: 30 meter
Nitrox: N/A
Flaska: D10x232
Platta/Vinge: 3 kg / Xdeep Hydros 40
Vikt: 7 kg
Dräkt: Waterproof D6
Väder: Moln, 8 grader, 10 m/s.
Såg: Vrak, rost.