Namn: Lösen:

Dyk nr: 46, "Harm", Lillsved


DYKARE :
PARKAMRAT :
Mattias Nordmark  
DATUM :
2004-07-08
MAXDJUP :
19,7 meter
DYKTID :
52 minuter

Martin och jag hade gjort en lös dykplanering men på morgonen ringde Martin och sa att en kompis till honom höll på att dra ihop en dykutflyckt till Harm, jag hoppade på direkt. De kom och hämtade mig med två bilar så vi blev totalt 4st dykare: Jag, Martin, Anders och Mattias. Jag och Mattias blev ett dykpar.

Vi kom i vattnet samtidigt och började simma. Jag och Mattias höll en lite högre takt på vägen ut och påbörjade därför dyket före Martin och Anders.
Vi kom ner till vraket och började simma mot aktern, det var ganska mörkt men vi hade varsin bra lampa så det var inget problem. Vi kom fram till aktern och simmade igenom huset, jag försökte dra mig fram så mycket som möjligt för att inte slamma. När båda simmat igenom tittade vi in på toaletten och fortsatte runt huset till nergången till maskinrummet. När jag frågade M om vi skulle gå ner sa han att han inte ville och eftersom vi på ytan sagt att om inte allt kändes perfekt så struntade vi i det, jag tittade ner iaf. Precis innan lejdaren som går ner på däck hittade vi ett hål kanske ½*½m under styrhytten, undrar vad den kan ha varit för? Fortsatte runt huset ner till botten och bak till propellern och rodret som vi tittade på en stund. Vi tog oss sen över BB-reling och när vi kommit över såg jag Martin och Andres under oss. Låg där en stund och tittade på bubblorna som steg upp. Vidare ner till SB-reling där någon har lämnat ett snöre som jag vet går genom lastrummen till fören. När jag signalerade att vi skulle följa snöret fick jag svaret att något kändes fel efter som jag trodde att M inte ville följa snöret började jag simma längs relingen men såg då att problemet låg i öronen hos M. Jag simmade lite snabbt till masten så vi kunde gå upp en bit tills problemet lossnade. Vi tog oss fram till fören och tittade på allt som finns där. Vi tittade också in i utrymmet under fören och sen fortsatte vi ner i lastrummet som vi följde tillbaks till aktern. Vi tog ett ärevarv kring akterhuset och fortsatte sen till hålet efter kollisionen. Lyckades inte förmedla vad det var men jag tror att M kom på det själv efter en stund. Det var nu tid att avsluta dyket så vi simmade fram till masten och efter 40min på botten började vi uppstigningen, M hade jätte kontroll på sin medan jag fick kämpa lite. På decot valde jag att hålla i mig medan M låg i fritt vatten och stortrivdes.
När vi bröt ytan höll solen på att gå ner och eftersom Martin/Anders redan börjat simma hem signalerade vi ok och simmade hem i solnedgången.

Ett BFOdyk (Big Fucking OK). Allt funkade även om min primär reg pyste lite innan dyket. Fick visa allt jag ville visa för M och det finns fortfarande mycket kvar att se bl.a. maskinrummet. Det var lite kallt på botten 6C och de andra dykarna klagade men jag tycket inte det var så farligt.

Sikt 4m
Temp: Luft 22C Vatten 15-6C
Luft: 15l 180-60bar