Namn: Lösen:

Dykning vid Thingvellir, Island

Publicerad den 15 december 2003

Silfra, Thingvellir

På flygplatsen i Keflavik möttes vi av Bergur från Islands sportdykarskola. Min oro över språkval försvann snabbt när Bergur på svensk/norska hälsade oss välkomna till Island.
Vi fick en guidad tur genom byn och sedan gjorde vi oss hemmastadda på dykcentret.

På morgonen vaknade vi till ljudet av Daniels maniska telefonsignal. Efter en snabbfrukost packade vi ihop utrustningen och dubbelkollade allt. Bergur och dykcentrets ägare Tomas dök upp och efter en genomgång av dagens dykplatser begav vi oss ut på Islands skumpiga småvägar.
Bergur berättade att dykarskolan håller på att ta fram ett nytt koncept för gästerna som inte enbart innehåller dykning utan även guidade turer runt ön. Vi fick oss ett smakprov på detta och meddans solen sakta kämpade sig upp över horisonten så besökte vi bland annat "Continental Bridge"- en bro mellan den nordamerikanska och europeiska kontinentalplattorna, kratrar och kokande lerfält.
Landskapet är otroligt fascinerande och växlar från rena månlandskapet till frodiga berg.

Efter rundturen fortsatte vi ut på en ännu mindre väg och jag började allvarligt tvivla på om den stackars bilen skulle överleva resan. Bergur styrde dock med van hand mellan stenar och diken och strax dök en liten stuga upp mitt ute i ödelandet, vi befann oss vid Bjarnagjá.

Dykplatsen i sig är en naturlig spricka som ser tämligen obetydlig ut från ytan. Det lilla huset har tidigare fungerat som pumphus men är sedan länge nedlagt. Vi bytte om och som förste man i vattnet kunde jag snart konstatera att vattnet var kristallklart! 18 meter under mig låg botten och jag hade inte så mycket som en partikel som skymde sikten.

Vi begav oss neråt och på 12 meters djup simmar vi genom den 50 meter långa sprickan. I bortre änden dök så plötsligt ett flertal stora torskar upp och granskade oss med kritiska ögon. Hur
torsken har hamnat här är oklart men de åtskilliga dykare som besöker denna plats så har de vant sig vid människor och man kom dessa annars skygga djur mycket nära. En av torskarna gjorde en "strutsmanöver"
och gömde helt sonika huvudet i en spricka, jag låg nära nog att kunna ta på den upp emot meterlånga fisken.

Den skumpiga åkturen tidigare ställde tyvärr till förtret då flaskorna på släpvagnen börjat läcka luft, därför blev detta endast ett 17 minuter långt dyk. Dyk nummer två för dagen satte vädergudarna ett abrupt stopp för. Vi gjorde ett försök att dyka vid aluminiumsmältverkets hamn men vågorna gick meterhöga och sikten var noll så vi beslutade att avstå. I stället begav vi oss till blå lagunen, en spa anläggning med naturligt uppvärmt vatten, och i det 35 gradiga vattnet och med en kall öl i handen var dagen, trots den något oturliga dykningen, fulländad.

Morgonen därpå var vi uppe i ottan. Ända sedan jag började dyka har alltid Thingvellir lockat och dagen jag skulle få dyka i detta fantastiska område var äntligen här!
David, vår guide för dagen, hämtade upp oss på hotellet. Under den fyra mil långa bilturen haglade och regnade det om vart annat. Vi tittade skeptiskt ut och frågade lite försynt om detta skulle ställa till problem för dykningen eller om sikten skulle vara dålig.
David lugnade oss genom att berätta om sin sämsta dag då sikten "endast" var 50 meter.

Väl framme var hagelstormen värre än någonsin men genom sina kontakter ordnade David så att vi fick byta om inne på ett hotell som ligger i närheten. Iklädda torrdräkter åkte vi sedan den korta biten till "Silfra", som är den mest kända av dykplatserna i Thingvellir området.
Från ytan ser sprickan helt obetydlig ut, det skulle visa sig vara något helt annat!

Vi riggade det sista av utrustningen och vädergudarna stod äntligen på vår sida, plötsligt tittade solen fram och fem minuter senare var vi i vattnet... vilken sikt! Vattnet är smältvatten från
glaciären Langjökull och under de 20-30 år det tar för vattnet att ta sig igenom berg och lava och på ett djup av upp emot åtta kilometer(!) filtreras det tills det inte finns en partikel kvar. Med ett leende på läpparna tog vi oss igenom det grottsystem som leder in till den första av Silfras många små "sjöar".

Vi fortsatte genom hela Silfra, den kraftiga hagelskuren drog ner lite skräp och satte ner sikten till "endast" 30-35 meter men ju längre vi simmade dessto bättre blev den.

Efter att ha passerat "katedralen", ett stort rum med helt underbar omgivning (ofta fotograferad på posters), så kom vi ut i en liten sjö... kunde inte annat än tro att detta inte var sant... det fanns ingen som helst gräns för hur långt man kunde se!

Efter en timme i det tregradiga vattnet drog vi oss motvilligt upp på land. Jag lyckades med bedriften att mitt ute i vildmarken kissa precis då en turistbuss åkte förbi.

Efter varmt kaffe och en timmes kväveutvädring genomförde jag och Daniel ett andra dyk. Denna gång hade partiklarna från hagelskuren helt försvunnit och känslan av att simma genom denna gigantiska naturspricka var i det närmaste som att flyga.
Vi genomförde ett femtio minuter långt dyk innan vi åter igen motvilligt gick upp. Lycklig i hela kroppen kunde jag bara konstatera att det var precis en sån bra dykplats som jag hoppats på... världsklass!

Under tiden på Island genomförde vi även ett dyk i havet. Miljön motsvarar ungefär västkustdykning men ett rikare marint liv och mängder av nakensnäckor. För macrofotografen är detta garanterat en upplevelse men för egen del längtar jag tillbaka till underbara Thingvellir!

FAKTA DYKNING ISLAND
Man kan dyka året runt. Sikten vid Thingvellir är bäst sommartid och i havet bäst vintertid.
Nitrox eller Trimix är sällsynt, likaså dubbelflaskor.

Fler bilder från vår resa:

Filmer från resan
Dyk Bjarnagjá:

Dyk Thingvellir:

Länkar:

Fler reseberättelser:

Relaterade artiklar
Ny dykresearrangör med siktet inställt mot Island

Taggar: Island Dykresor
Av: Micke Tilja
Tipsa en vän
Translate
« Tillbaka

Tidigare nyheter
2003-12-09
Grottdykare omkom vid Little River Springs
Pressrelease på engelska. BY Len Dramesi, Special to the News Tragedy struck Suwannee County the day before Thanksgiving with the drowning death ..»
2003-11-30
Ålands sjöfartsmusseum får ytterligare ett unikt fynd
När Christian Ekström och hans två kompisar begav sig ut till Plus för att dyka, visste dom inte vilket fynd dom skulle göra. Christian Ekström som ..»
Vrakseminarium på Sjöhistoriska Muséet i Stockholm
Det hela började för mer än två år sedan när jag tog kontakt med Björn Varenius på Sjöhistoriska Muséet i Stockholm efter en artikel i tidningen om misstänkt ..»
2003-11-28
Ny tryckkammare på karolinska
Byggandet av en ny tryckkammare vid Karolinska sjukhuset inleds redan 2004, istället för år 2005. Det är ett av resultaten av de protester som följt på ..»

Fler nyheter »    Tipsa oss »