Namn: Lösen:

Sjöfartsverket gör vrakinventering

Publicerad den 23 januari 2010  (Läst 5 376 gånger.)



Bilden på vraket ovan föreställer vraket Skytteren, som det ser ut på den bild som blir resultatet f
Bilden på vraket ovan föreställer vraket Skytteren, som det ser ut på den bild som blir resultatet f

Sjöfartsverket
Sjöfartsverket

[Pressrelease från Sjöfartsverket]

Syftet med projektet är att öka kunskapen om vilket reellt miljöhot läckande vrak och liknande lämningar utgör. Utredningen kommer att redovisa omfattning, miljöeffekter, kostnadsbild och en riskvärdering av hotet.

Uppdraget har sitt ursprung i Statskontorets utredning från 2008 där förslag lämnats på vem som har rätt eller skyldighet att omhänderta, sanera och flytta skeppsvrak och ägarlösa båtar. Statskontoret föreslog i sin rapport att åtgärder bör genomföras i tre olika steg för att identifiera och hantera de vrak som finns längs Sveriges kuster och som utgör en risk för miljön.

I första steget görs en inventering av vilka vrak som kan utgöra risker, samt en analys av de vrak som i studien identifieras som de största hoten. Det andra steget är att genomföra fysiska undersökningar av de mest angelägna objekten och det tredje och avslutande steget innebär att utarbeta och genomföra ett program för sanering.

Det finns en stor mängd vrak i olika skick runt Sveriges kuster. Hur många av dessa som innehåller olja eller andra miljöfarliga ämnen går inte att fastställa i dagsläget. Känner du till något vrak eller annat miljöfarligt innehåll är vi tacksamma om du kan bidra med den informationen till vår kunskapsdatabas.

Definition av potentiellt miljöfarligt vrak:
1. Ett registrerat bruttotonage på minst 100 bruttoton.
2. Fartyget skall ha förlist efter 1900.
3. Fartyget skall vara drivet av olja, diesel eller liknande och därmed haft detta som bunker vid förlisningstillfället.
4. Fartyg som haft miljöfarlig last* vid förlisningstillfället ska vara med även om de inte uppfyller kriterierna 1-3.

* petroleumprodukter, t ex olja och diesel, krigsmaterial, t ex ammunition och stridsgas, andra typer av miljö- eller hälsoskadliga ämnen eller kemikalier.

Vi önskar få in så många som möjligt av nedanstående uppgifter. Om det finns fler uppgifter tar vi tacksamt emot dem också:

Positionen i Wgs-84:
Latitud:
Longitud:
Last vid förlisning:
Djup över objekt (Minsta djup):
Höjd över botten:
Ev. Namn:
Längd:
Bredd:
Bunkertyp:
Vrakobservationer:
Läckagerapport:
Nedbrytningsstatus:

Senast den 1 september 2010 behöver vi få in uppgifterna för att hinna sammanställa dem i rapporten. Skicka uppgifterna till mikael.jesater@sjofartsverket.se eller Mikael Jesäter, Sjöfartsverket, 601 78 Norrköping.

Tack på förhand!

För ytterligare information kontakta:
Bengt-Åke Larsson, Sjöfartsverket, tel: 011-19 10 22, mobil: 0734-32 10 22,
e-post: bengt-ake.larsson@sjofartsverket.se
Mikael Jesäter, Sjöfartsverket, tel: 011-19 15 41, mobil: 0708-19 11 26,
e-post: mikael.jesater@sjofartsverket.se


Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 90 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1150.



Läs mer:
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXNewsPage____15102.aspx



Denna artikel diskuteras i
forumet

Relaterade artiklar
EU-projekt för vrakskydd
Forska på Vrak
Vrak - inte enbart till dykares förnöjelse...
Mikronesien hotas av läckande vrak
Dykning på vraket Mundogas skjuts upp
Mundogas - ammoniak kvar i vraket
Vrak med ammoniak hotar Gräsö
Karin Markides vill inrätta fond för vraksanering
Ansvar för fartygsvrak snabbutreds
Regeringen lovar åtgärda miljöfarliga skeppsvrak
MP-interpellation om miljöfarliga vrak
Läckage från gamla fartygsvrak
Rostiga båtvrak - en tickande miljöbomb
Vrak på västkusten, en miljöfara

Taggar: Vrakfynd Miljö
Av: Pär Ahlgren
Tipsa en vän
Translate    
« Tillbaka         


Tidigare nyheter

TDI utbildar på Poseidon rebreather

2010-01-16
TDI utbildar på Poseidon rebreather
PRESSRELEASE TDI™ (Technical Diving International™), the largest technical certification agency in the world, is now offering training in the sports ..»

Djurlivet gillar vindkraftverk till sjöss

2010-01-15
Djurlivet gillar vindkraftverk till sjöss
En studie gjord av Dan Wilhelmsson vid Zoologiska institutet vid Stockholms Universitet visar att vindkraft har erbjudit ett välkommet habitat för exempelvis ..»

Nya ägare på Dykterminalen i Lund

2010-01-13
Nya ägare på Dykterminalen i Lund
PRESSRELEASE Vi, (Mie och Christer Doeleman) är två glada dykentusiaster som nu fått möjligheten att förverkliga vår dröm – att ta över ett Dykcenter. Vi ..»

Lasarettfartyget

2010-01-11
Lasarettfartyget "The Centaur" hittad utanför Australien
Originalartikeln från BBC: An Australian World War II hospital ship, the Centaur, has been seen for the first time since it sank more than 60 years ..»

Fler nyheter »    Tipsa oss »