Namn: Lösen:

Vraken Hajen och Matilda bojade i Vättern

Publicerad den 27 juni 2022  (Läst 2 573 gånger.)





Bojning av vrak. Foto: Hjo dykarklubb
Bojning av vrak. Foto: Hjo dykarklubb

Medlemmar i Hjo dykarklubb har under flera år brottats med att rensa de två vraken, Hajen och Matilda, från spöknät, fiskelinor och trollningsredskap. Varje år har nya redskap återfunnits och till slut bestämde sig dykarna för att göra något åt saken.

Det senaste året lade man parkeringsringar och kätting på botten utanför vraken med permanent lina och röda ytbojar.

-Det här gör det lätt för trollingfiskare att gira undan från bojar och vrak, säger Ulf Sylow-Rynning, både fiskare och dykare. Dykbåtar kan lägga till vid de röda ytbojarna med lång förtöjningslina. Sedan följer dykarna nedstigningslinan till insimningslinan med gul boj på ~26 m djup och följer den till vraken, som ligger på dryg 30 m djup botten. På vägen tillbaka följer dykarna linan tillbaka och kan använda bojlinan till ytan som referens vid uppstigning och säkerhetsstopp.

Med ytbojarna hoppas man nu att den återkommande förstörelsen av vraken p.g.a temporära ankringar och tappade fiskeredskap försvinner.

-Vi ser det här som ett win-win-projekt, säger Karola Svensson, ordförande i Hjo Dykarklubb. För dykare blir det både lättare och säkrare att besöka de båda vraken. Trollingbåtarna kan undvika att köra nära och slipper att fastna och förlora sina redskap. Vraken skyddas från redskap och förtöjningar. Dessutom har det varit ett intressant och utvecklande projekt för dykarklubben. Nu hoppas vi att många dykare tar möjligheten att besöka de båda vraken.
Vi är glada att Leader Östra Skaraborg och Jordbruksverket har varit med och finansierat bojningen vilket gjort det här möjligt, tillägger Karola Svensson.

Båda vraken var från början tvåmastade vätterskutor i trä, som sjönk i slutet av 1800-talet. Matilda var lastad med potatis, Hajen, eller TageTure som var det riktiga namnet, var lastad med tegel.

Idag ligger båda vraken kölrätt på drygt 30 m djup. Matilda har fallit sönder mycket men kvar på däck ligger ankare, taljor och även bläckhornet i glas. Hajen var lastad med tegel när hon sjönk och en del av lasten finns kvar. En av masterna står fortfarande upp, den andra ligger över relingen.



Taggar:  Vrakskydd Vättern Skrotrensning Marinarkeologi Dyksäkerhet Dykpark
Anneli Sara Banderby
Anneli Sara Banderby

Kontakta


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Tidigare nyheter

Avspark för Voice of the Ocean när ambassadörer möttes i Strömstad

2022-06-22
Avspark för Voice of the Ocean när ambassadörer möttes i Strömstad
Stiftelsen Voice of the Ocean, VOTO, grundades för tre år sedan av Carl Douglas som i över 30 år ägnat sig åt att utforska, studera och dokumentera undervattensvärlden. ..»

Chasing M2 Pro Max - Undervattensrobot för proffsbruk

2022-06-20
Chasing M2 Pro Max - Undervattensrobot för proffsbruk
Utvecklingen bland fjärrstyrda undervattensfarkoster, ROV, går i rasande fart. Fram tills för några år sedan var en ROV inte något för gemene man då priser ..»

Korellrev förstörs för att utöka landningsplats i Maldiverna

2022-05-09
Korellrev förstörs för att utöka landningsplats i Maldiverna
På ön Maamigili så har arbetet med att utöka landningsbanor för flyg börjat och för att kunna konstruera dessa så har man börjat skapa en artificiell ..»

We Dive Karlstad AB går vidare i ny regi

2022-05-06
We Dive Karlstad AB går vidare i ny regi
We Dive Karlstad AB, som ligger Norra Strandgatan 7. We Dive Karlstad, tidigare känt som Dykmagasinet, startades våren 1997 och döptes om 2018. De ..»

Fler nyheter »    Tipsa oss »