Vägbeskrivning
59° 48.821 N 19° 8.928 E
I viken på Idös norra spets
Dykbeskrivning
Vrakets namn är okänt men går under namnet "Idövraket" på grund av förlisningsplatsen. Goda bottenförhållanden med sten och grus gör att sikten kan vara riktigt bra.
Följande uppgifter finns att läsa på fornsök:
Enligt muntlig tradition bland ortsbefolkningen skall det ha bärgats ostindiskt porslin från vraket. Fartyget skall ha sjunkit ungefär vid 1800-talets mitt (sagt 1963). Enligt uppgift skall ortsbefolkningen ha bärgat virke från vraket. Fartyget skall ha blivit skadat vid beskjutning och sökt nödhamn på platsen. Det sägs att fartygets last bl. a. bestått av textilier.
Dokumentation: Vrakets akterskepp och roder mättes upp av Järfälla sportdykarklubb 1982.
Status: Förskeppet verkar vara försvunnet. Det f.d. däcket ligger nedrasat i en röra av balkar och träreglar. Akterspegeln med rodret står dock kvar och är relativt oskadad. Två "kanonportar" (lastportar) på ca 40 x 40 cm i fyrkant finns i akterspegeln, en på var sida om rodret (status 1963).
I fören finns ett 5 m långt bråspel. Förskeppet är väldigt platt. I förskeppets skrov finns två "luckor". Vraket är ca 25 m långt och ca 6 m brett (status 1963).
Virkets tillstånd är gott. Däcket är nedfallet. Aktern har rasat utåt med en stor del av babords sida. Bordläggningen på babords sida har släppt något från akterstäven. I fören finns två fyrkantiga portar och även i aktern två finns två stycken. En däcksplanka med urtag för masten visar att fartyget haft minst en mast. I vraket finns även garnering, ankarspel och en tegelhög efter kabyssen. Vrakets längd är uppmätt till 23 m (status 1969).
Skrovsidorna är intakta under däck. Fribord samt för och akter har rasat ned något. Däcket är sönderbrutet av tidigare bärgning och isbrott. Vraket är ca 25 m långt, 7 m brett och 3 m högt. Luckorna i aktern är assymetriskt placerade. Vrakets roder finns kvar (status 1982).
Vrakets längd uppmättes till 24 meter, från den korta bevarade delen av akterstäven till förstävens förkant. Förstäven är tillverkad av minst tre parallellt löpande timmer. De två förligaste, de utanför spunningen, har förskjutits något föröver samt i sidled åt olika håll. Den inre delen av förstäven är bevarad på ursprunglig plats. Fören är väldigt platt och på dess insida löper ett antal bogband, vilka är i det närmaste helt raka. I fören har fartyget haft två lastluckor. Bordläggningen är bevarad till mitt i styrbords lastlucka i bordläggningen, vars avgränsning i överkant således är borta. Sammanhängande skrovpartier från denna del av vraket har rasat föröver och vilar på botten för om vraket. Kranbalksvis om styrbord är bordläggningen bevarad upp till däcksnivå och ett hängknä sitter kvar på ursprunglig plats. På denna bevarade del kan konstateras att skrovsidorna har varit inåtfallande. På motsvarande ställe på babordsidan är skrovet helt utfallet och sidan ligger plant med botten.
Bråspelet, som är av fristående typ, har fallit ner i vraket. Det har en pallkrans av järn och är inklätt med påspikade bräder. Båda spelbetingarna sitter på plats. Styrbords skrovsida är bevarad i större utsträckning än babords. Ungefär midskepps på styrbordssidan finns en kvadratisk lastlucka i skrovsidan. Däcket och däcksbalkarna har fallit ner i vraket. Ungeför midskepps, i fartygets mitt, finns spridda tegelstenar vilka indikerar att byssan har varit belägen här. Ett sammanhängande parti av babords skrovsida har fallit in i skrovet.
I aktern har bordläggningen brutits och två sammanhängande sektioner av fartygets akter ligger nedfallna på ömse sidor om akterstäven, akter om vraket. Dessa sektioner är påfallande runda och avslöjar att fartyget varit rundgattat. I babordssektionen finns en lastlucka.
Fartyget är mycket tätspantat och kraftigt byggt. Såväl spant som bordläggning förefaller vara av ek. Spanten är snedlaskade och en stor del av intimren tycks varit naturvuxna. På löst liggande stinnare i aktern är detta väl synligt. I botten har fartyget varit förhydrat med furuplank. Dessa löper diagonalt mot sidobordläggningen i för och akter på samma sätt som hörhydringen på Anna Maria och Concordia. Detta tillsammans med fartygets trubbiga förskepp talar för att fartyget är av holländsk typ (status 2003).
Att tänka på
Vraket är ett fornminne. Se men inte röra
Uppgifterna upplagda av
Micke Tilja
Det finns inga kommentarer till denna dykplats!