Lidingö M/S Benli


Län: Stockholms län
Fler dykplatser i Stockholm
Dyktyp: VRAKDYK
Båt krävs: Nej
Maxdjup: 15
Svårighetsgrad: LÄTT
Luftfyllning: Stockholmsområdet
Lidingö M/S Benli dykplats
Lidingö M/S Benli dykplats
Lidingö M/S Benli dykplats

Vägbeskrivning

M/S Benli ligger sänkt strax väster om Lidingöbron. Enklaste sättet att hitta dit är att ta första avfarten efter bron (höger körfält) mot Norra Kungsvägen och köra under bron. Därefter följer man vägen en kort sträcka till en OK/Q8-mack, där man tar vämster och kör tillbaka den vägen man kom på en sidoväg som löper längst med vattnet. Efter bostadsområdet tar en grusväg av till höger ner mot vattnet. Vid denna tidpunkt (oktober 2011) är grusvägen avstängd med en betongsugga, vilket innebär att man får parkera vid avfarten och bära paketet ca 100m ner till vattnet.

Vid resterna av en gammal brygga som löper ut från den väldigt korta sandstranden ligger en lina ut mot vraket på ca 2m djup, något norr om stranden.

Dykbeskrivning

Position:
WGS 84 (lat, lon):N 59° 21.966', E 18° 6.761'

Historia:
(Från Stockholms Skeppsförenings hemsida)
"Benli är en typisk dansk nordsjötrålare (med ett äldre danskt kvinnonamn). Hon låg stationerad i Esbjerg tills hon togs ur drift i 1989.

Benli har tidigare hetat Dolores, byggdes 1947 på ön Marstal i Danmark. Hon byggdes som en 'Galeas med hjälpmotor'. Fartyget är byggt med bordläggning i ek på ekspant. Däcket är blandat furu, bok och redwood och tätat med lindrev och beck. De danska trålarna skiljer sig i allmänhet från de svenska genom att de är byggda lite smalare och kägre (lägre fribord) än sina svenska systrar som oftast är lite bulligare.

Benli [var] trustad med en 2 cylindrig semidiesel (tändkula) på 230 hk av märket Hundestedt. Hundestedt är ett danskt fabrikat med en än idag aktiv tillverkning av både motorer och reverserbara propellrar. Den nuvarande maskinen monterades 1974 och då ersatte en mindre på 110 hk. Kännetecknande för Hundstedt-maskinerna är att de monteras med rullager istället för glidlager sm är den vanliga vevlagertypen för 'tändkulor'. En annan finess är ett system med visselpipor som larmar om maskin går varm eller slagvattennivån blir för hög. 1974 monterades även en större trebladig propeller med reversering (vridning av propellerbladen för gång fram och back). Hon [gjorde] 8 knop som marschfart. Benli [kunde] bunkra ca 5 m^3 bunkerolja."

Sedan dess:
Benli sjönk under sommaren 2010 på sin kajplats på Skeppsholmen i Stockholm på grund av misskötsel från den dåvarande ägaren. På grund av obetalda räkningar och kostnad för bärgning tillföll ägandeskapet av Benli till Stockholms Skeppsförening (SSF), som försökte sälja henne för att återhämta sina kostnader efter utförd bärgning och sanering. Då köpare inte kunde finnas beslöt sig medlemmarna i SSF för att istället sänka båten, och fick tips från länsstyrelsen att tillstånd lättare beviljades om sänkningen hade ett syfte. SSF beslöt sig därmed för att undersöka möjligheterna att göra båten till ett dykmål, och gick bland annat ut på dykarna.nu för att kolla intresset.

Genom den vägen kontaktades SSF av KTH Dykarklubb (KTHDK) som bland annat tipsade om hur båten bör göras dykvänlig (bortmontering av luckor och hängande kablar) samt föreslog positionen utanför Lidingö för att skapa ett lätttillgängligt dykmål i Stockholm utanför Stockholms Hamnar.

SSF sökte och fick tillstånd från Länsstyrelsen, Lidingö Stad och Naturskyddsverket, och väckte även Sjöhistoriska Museets intresse. Benli sänktes sedan av SSF i början av oktober 2011. Efter sänkningen besökte medlemmar från KTHDK även vraket och drog lina från stranden.


Vrakbeskrivning:
Benli står kölrätt på 15m djup efter ett ca 30m långt utsim längst med lina från stranden. Bryggan går att penetrera genom en trång dörröppning och har mycket av elektroniken kvar. Motorutrymmet går att simma ner i via en nedgång akter om överbyggnaden, men har i stort sett ingen sikt och bör bara penetreras av erfarna dykare. Tändkulemotorn finns kvar och kan undersökas. Lastutrymmet fram kan nås både genom en lucka i fören och en skylight mitt på däck, och kan simmas igenom, dock även här med dålig sikt. Mitt på däck kan man finna stumpen av en mast
Vraket har än så länge mycket utrustning och verktyg kvar, och förhoppningsvis förblir det så.

Länkar:
http://www.skepp.org/skyltar/Benli.JPG
http://stockholmsskeppsforening.ning.com/forum/topics/benli-baergas

Att tänka på

Bottnen är väldigt lättsiltad. Istigningsplatsen verkar vara en byggarbetsplats dagtid, så man bör kolla att arbete inte sker vid besök. Vraket kan ha ganska dålig sikt, så lampa är ett måste. En småbåtshamn ligger i närheten, så trafik ovanpå vraket kan förekomma.

Film:
http://vimeo.com/30988260

Uppgifterna upplagda av
Mike Kushner

Senaste loggarna från platsen *SiktVattentemp
2025-03-16 Fågelöudde, Lidingö : Mattias Kressmark  2m
2023-07-27 Käppalavraket, Lidingö, Sverige : Mikael Wagner  6m
2022-08-09 Katrinelunds båtklubb, Lidingö : Mattias Kressmark  2m18°
2021-10-07 Lidingö "Käppalavraken" : Mattias Kressmark  2m
2021-09-26 Stockholm, Lidingö : Magnus Christensson  4m10°
2021-06-24 Lidingö "Käppalavraken" : Mattias Kressmark  5m
2021-06-03 Lidingö "Käppalavraken" : Mattias Kressmark  2m
2021-02-27 Aga brygga, Lidingö : Mattias Kressmark   3m
2021-01-10 Breviks småbåtshamn, Lidingö : Mattias Kressmark  1m
2020-12-22 Lidingö "Käppalavraken" : Mattias Kressmark  3m
Senaste fotoalbumen från platsen *
 Vrak Lidingöbron (1) Esbjörn Nordesjö
 Lidingö M/S Benli (4) Jimmy Sandström
 Lidingö M/S Benli (5) Robert Gustavsson
 Kung Ring och Elsa af Lidingö 2014 (2) Magnus Larsson
 Lidingö 11vrak (8) Jonas Karlsson
 Lidingö (1) Björn Holmgren
 Vättern - Elsa af Lidingö (3) Björn J
 ELSA AF LIDINGÖ (28) Michael Lindberg
 Käppala, Lidingö. 2/7-08 (5) Björn Gunnebro
 2008-06-26 Lidingö, Käppala (2) Peter Jegbert
 Visa fler foton

* Sökningen görs automatiskt och är inte alltid från rätt plats.

Kommentarer om dykplatsen



sida 1 av 1.      Totalt 6 kommentarer.

Klicka för förstoring
Betyg: Betyg: 1
Just nu är den inte dykbar - området används för byggnation av nya bron.

2020-05-09
Skrivet av: Johan Ström

Foto saknas
first attempt to find the line. gave up after 30 minutes swimming on 3 meters. since it is an official dive wreck (KTHDK): wouldn''t it be possible to have a sign on shore that points out the start of the line?

Visibility: 0.5 meter


2013-08-22
Skrivet av: Andre Fahrni

Klicka för förstoring
Betyg: Betyg: 1
Dec 15 2012. Snödumpning. ingen parkering vid dykplatsen och svårt att gå i. chansa ej bulldozern.

2012-12-15
Skrivet av: Alex Norden

Klicka för förstoring
2012-11-10
lätt att hitta dårlig sikt 1,5 m 8 grader i vattnet

2012-11-11
Skrivet av: Peter Christensen

Klicka för förstoring
Betyg: Betyg: 10
new ship wreck, 200 meters from Benli
http://vimeo.com/38685101

2012-03-19
Skrivet av: Jacek Majek

Klicka för förstoring
Betyg: Betyg: 5
Linan går rakt till höger, längs strandkanten inledningsvis, från en mindre pir snarare än brygga. Urusel sikt 111021 max en meter.

2011-10-22
Skrivet av: Johan Sjöholm





Kommentera dykplats