Namn: Lösen:

 M/S Marjaana


Län: Stockholms län
Fler dykplatser i Stockholm
Dyktyp: VRAKDYK
Båt krävs: Ja
Maxdjup: 16
Svårighetsgrad: LÄTT
Luftfyllning:


Vägbeskrivning

Björkfjärden. Söder om Bergholmarna, Mälaren
Position: N 59˚ 17.164 E 17˚ 37.744
Sjökort: 111

Dykbeskrivning

Fakta

Typ: Motorlastfaryg
Byggd 1944 av Betonerade Järnfartyg, Ramvik, Härnösand
Levererad: Augusti 1944
Beställare: Undersås Sandtag AB (Axel Duritz)
Registreringsnummer: 1433 (Finsk)
Signal: OGQD (Finsk)
Material: Betong
Tonnage: 255 brt, 114 nrt, 185 dwt
Mått: 33.76 m x 7.66 m x 2.70 m Djup i rum: 3.27 m
Maskin: 2-cylindrig tändkulemotor, Skandia-Verken AB, Lysekil. Utbytt 1966 till en Scania DS11
Hemmahamn: Åbo
Exnamn: M/V Undersås Sandtag II (1944-65)
Assurans: Försäkrings AB Fylgia
Ägare/redare: Marja Collin, Åbo, Finland
Befälhavare: Marja Collin, Åbo, Finland
Besätt: 3 man och en hund
Förlist: 1969-04-04
På resa: Undersås Sandtag (Södertälje) - Stockholm
Plats: Björkfjärden ca 400 syd om Bergholmarna, Mälaren
Orsak: Isskada
Last: Betongsand i rummet/Ingen last på däck

Maxdjup: 16 m
Mindjup: 8 m

Historia

Marjaana byggdes som Underås Sandtag II i Norrländska Ramvik 1944 för Underås Sandtag AB och kom att verka i Mälaren i cirka 20 år innan hon i maj månad 1965 såldes till Finland. Det var fru Marja Colin i Åbo som köpte henne och samtidigt döpte om henne till Marjaana. Trots flytten var Mälaren hennes vatten och betongsand hennes laster.

Påsken 1969 lämnar Marjaana kajen i Undersås för att gå till Stockholm med sand. Ombord finns Marja Collin, hennes 13-årige styvson Tor-Björn, en maskinist och Bobby, en blandras-rottweiler. Isen låg fortfarande tjock men det fanns en bruten ränna att gå i. Efter en undanmanöver kolliderar Marjaana oturligt med iskanten och ett hål slås upp i styrbords bog. Tor-Björn som vid tillfället låg och sov vaknar och rusar upp för att kontrollera skadan. Länspumparna startas men förslår inte hålla undan det inströmmande vattnet. Maskinisten lämnar fartyget och går över isen mot land. Även Marja och Tor-Björn lämnar fartyget och kommer ner på ett isflak. Av en händelse passerar en av flygvapnets Vertol-helikoptrar platsen och uppmärksammar nödsituationen. Helikoptern kan, efter att hämtat utrustning och ytbärgare på flottiljen i Barkarby fira upp de nödställda från isen.

Dykbeskrivning

Vraket ligger idag kölrätt på ca 16 meters botten. Styrhytt och mast är bortsprängda. Efter ett bärgningsförsök är ventilerna tätade med bräder. I fören finns ett transportband.


Uppgifter från

Göran Nilsson (Fakta ur Svenska och Finska skeppslistor, Engelska Lloyds mm)

Länkar

http://www.mareud.com/Ferro-Concrete/ab_betonerade_jarnfartyg.html

Att tänka på

Vraket ligger i farleden varför dykning måste koordineras med VTS Södertälje (Telefon: 08-554 245 00, VHF: 68).

Uppgifterna upplagda av
Johan Magnusson

Senaste loggarna från platsen *SiktVattentemp
2013-05-04 Stockholm, M/S Marjaana : Magnus Christensson  2m
2013-05-04 M/S Marjaana : Johnny Eriksson  Incident klass 1 0.5m
2008-12-30 Vraket M/S Marjaana, Mälaren : Andreas Brodow  2m
2008-12-30 M/S Marjaana : Johan Magnusson   Foto2m
2008-11-29 Marjaana : Fredrik Lerigon  1m
2008-11-29 Marjaana : Leif Johansson  1m
2008-11-29 M/S Marjaana : Marcus Wetterling  2m
2008-11-29 Stockholm, Marjaana : Marcus Sundberg  1,5m
2008-04-05 Marjaana, Mälaren : Fredrik Lanner  
2007-12-08 "Marjaana", Mälaren : Max Nilsson  1m

Senaste fotoalbumen från platsen *
 ~~ Marjaana ~~ (7) Jakob Selbing

* Sökningen görs automatiskt och är inte alltid från rätt plats.
Kommentarer

Det finns inga kommentarer till denna dykplats!


Kommentera dykplats