Namn: Lösen:

Saxarfjärden Karlsö


Län: Stockholms län
Fler dykplatser i Stockholm
Dyktyp: VRAKDYK
Båt krävs: Ja
Maxdjup: 46
Svårighetsgrad: AVANCERAD
Luftfyllning: Åkersberga

Denna plats finns i Fornsök.
Sjöhistoriska
Foto: Micke Tilja
Foto: Micke Tilja

Vägbeskrivning

Saxarfjärden.
Positionen är ej ännu officiell. Utfärder arrangeras av Åkersberga Dykskola. http://www.trimix.se/

Dykbeskrivning

Vraket efter fiskebåten Karlsö återfans 2005, av Håkan Wiking och dykare från Åkersberga Dykskola, där det legat ostört på botten sedan 1968. I skrivandets stund är vraket helt orört vilket innebär att alla detaljer fortfarande går att beskåda exakt som vid förlisningsögonblicket. Hon står kölrätt, med all utrustning kvar ombord. I byssan står kaffepannan fortfarande på spisen och porslinet ligger kvar i sitt skåp. På taket finns den, innan förlisningen, nyinstallerde radarn.




Historik (Från Göran Nilssons websida "Görans Dykhörna")

Hösten 1967 köpte Skutskärsbon Eje Ramsell fiskebåten "Karlsö av Gävle" från Danmark. Priset han betalade var 140.000 kronor. Under hösten -67 lade man ner mycket arbete på henne. Karlsö utrustades med en radar för 20.000 kr.

Dessutom hyrde man in en Deccautrustning för 6.000 kr. Både besättningen och familjen Ramsell lade ner hela sin själ i båten och hon var vid färdigställandet en av ostkustens största trålare värderad till en kvarts miljon. Karlsö var byggd 1938 och mätte 63,45 bruttoregisterton och hade regnr: 8293.


Begärde bogsering, fick en pump!!!

I slutet av januari 1968 skulle Karlsö till Stockholm för att undersökas för en läcka. Ombord fanns förutom skepparn Lennart Söderlund från Mellanfjärden även två besättningmän. Det var Henrik Sundberg Stocka, och Gävlebon Alvar Jonsson.

Man hade begärt bogsering från Gävle, men försäkringsbolaget (Skandia Försäkring AB) avböjde detta. Dom kom i stället med en besindriven länspump som man ansåg skulle hålla henne torr. Med sig på resan till Stockholm hade man ett annat fiskefartyg "Vanja".

Vanja utan back, Karlsö utan länspump

Resan gick bra trots läckan, dock fick den bensindriva länspumpen jobba titt som tätt. När man kom in mot Sandhamn fick följeslagaren Vanja problem med framdrivningen. Man åtgärdade detta provisoriskt, men nu kunde hon endast gå framåt. Troligen var det något med backslaget för backa kunde hon inte.

Resan fortsatte dock, men nu fick man ombord på Karlsö problem med länspumpen. Den ville inte starta, utan man fick klara sig med dom två permanenta pumparna. Dels den som maskin drev, och man hade även en handpump på däck. Man jobbade febrilt men det räckte föga, vattnet steg i rask takt.

Back i maskin trots allt

Man hade nu kommit till Saxarfjärden och där blev det riktigt kritiskt. Vanja som nu låg lite före blev tvungen att slå back i maskin, trots att man visste att backslaget skulle rasa. Det gjorde det också men man kom ändå tillräckligt nära för att kunna ta ombord de tre männen från Karlsö.

Väl i säkerhet anropade man via radio och begärde bogserbåt till platsen. Det kom så småningom en vid 12-tiden på dagen. Men till igen nytta då Karlsö försvann till 48 meters djup klockan 06:30 på morgonen den 27 januari. Där vilar hon än idag.

Lugna hälsingar

Vid en tidningsintervju yttrade skepparn som liksom Henrik var lugna hälsingar
--"Det var inte mycket till äventyr. Vi hade ju livbåt ombord, vi hade telefon och vi hade i sista hand isen att gå på, i fall det gått nätt. Så vi var aldrig riktigt utsatta".

Hur som helst så var det viss dramatik och man jobbade in i det sista med att försöka hålla henne flytande. Detta gjorde att när det var dags att överge henne, fick man inte med sig mycket av sina personliga tillbehörigheter. Den liksom lasten bestående av fiskeredskap följde med fartyget till botten.


FAKTA:
Fartygstyp: Fiskebåt
Byggd: 1938 Hälsö
Material: Trä
Regnr.: 8293
Exnamn: Ragnhild
Depl.: 63,45 brt, 25 nrt
Mått: 18.68 x 6.00 x 3.00 m
Hemma: Gävle
Ägare : Eje Ramsell, Skutskär
Befälh: Lennart Söderlund, Mellanfjärden
Förlist: 1968-01-27
På resa: Gävle - Stockholm
Plats: Saxarfjärden, Stockholm
Orsak: Läckage, sjönk
Last: Fiskeredskap

Källa: http://web.telia.com/~u65304182/

Se även Fornsök!

Att tänka på

Karlsö var en fiskebåt och hon bar på en mängd trål som idag har flutit upp ur lastrummet och står som en sköld över framsidan av styrhytten. Det finns risk att trassla in sig i den eller andra linor som finns på vraket.

Uppgifterna upplagda av
Micke Tilja, Göran Nilsson, kompletterad av Urban Mattsson, Sjöhistoriska museet

Senaste loggarna från platsen *SiktVattentemp
2019-08-10 Stora Mossön Saxarfjärden. : Jimmy Sandström  4m21°
2016-07-10 Allmänningsgrund Pettersonsbåt Saxarfjärden : Helena Ekholm  8m
2014-04-26 Karlsö - saxarfjärden : David Andersson  1m
2014-04-26 Karlsö - saxarfjärden : David Andersson  0,3m
2011-07-20 Allmänningsgrund, Petterssonbåt - Saxarfjärden : Torbjörn Gylleus  3m16°
2011-07-13 Allmänningsgrund - Saxarfjärden : Torbjörn Gylleus  15°
2010-11-27 Karlsö, Saxarfjärden : Jani Kohtanen  0,7m
2009-09-23 Skamfoten, Saxarfjärden : Ludek Hendrych  3-4m
2009-09-23 Skamfoten, Saxarfjärden : Ludek Hendrych  3m12°
2009-09-23 Skamfoten, Saxarfjärden : Ludek Hendrych  3-4m10°

* Sökningen görs automatiskt och är inte alltid från rätt plats.
Kommentarer

Det finns inga kommentarer till denna dykplats!


Kommentera dykplats